Selasa, 12 Januari 2010

..kuchaeeng..

(tajuk di atas adalah cara sebutan 'kucing' dalam loghat KL seperti yang diterangkan ex-rumate saya, Danial)

..dan saya merenung tepat kearah kucing itu.

Berani benar dia.

Duduk melepak atas bumbung kereta Proton Wira bapak saya yang baru keluar kilang sebulan. Saya rasa plastik kusyen pun abah tak buang lagi. Dalam bonet apatah lagi, memang bau kilang yang macam bau gam budak-budak jalanan blakang kedai Nya PJ1. Kadang-kadang budak-budak tu lepak belakang bank CIMB, lari sikit dari belakang dapur Restoran Gembira (harap maklum saya tak hisap gam).

Kebetulan abah baru balik kerja. Tak sempat tutup kereta baru itu dengan penutup kereta lagi(yang juga berbau kilang, tapi kali ini bukan gam). Kucing tu memanjat angkuh ke atas bonet depan. Kaki langkah pijak cermin depan. Naik atas bumbung.

Kaki depan tegang, kaki belakang juga. Mengeliat. Sambil mulut nganga luas bagai orang menguap.

"Ha, nak tidoq ataih kheta la tu"

Hati ni dah naik panas.

Kucing itu memang samseng!

Abah buka pintu, jerkah kucing itu. Kucing samseng terjun bercempera lari. Sialan, memang nak mati.

Memang, kucing itu memang mahu mati.

Petang itu saya dan adik keluar dari umah. Cari kucing itu. Saya ingat lagi warnanya hitam putih. Banyak putih dari hitam. Jadi saya kira kucing itu kucing putih tompok hitam. Masa dia mengeliat tegang kaki saya intai dari belakang, tak nampak pun telurnya (kepada yang 'innocent', ganti telur=testis). Jadi mesti betina. Amboi, yang betina pun dah buat perangai samseng, kalau yang jantan laki dia ni apa lagi, mesti dah tahap orang yang bagi guna C4 bom mayat orang.

Saya cari-cari sekitar rumah.

Alhamdulillah, jumpa.

Senang pula nak jumpa kucing ni masa ni. Kalau tidak susah. Saya rasa sebab saya cari kucing tu dengan niat jahat, sebab tu senang jumpa. Mesti Setan tolong saya masa ni. Mungkin setan kaburkan mata kucing tu supaya tak lari ke mana-mana, macam setan kaburkan mata ahli politik yang senang dapat projek Ali Baba. Mungkin juga setan tonjolkan imej saya baik di mata kucing tu supaya tak lari kemana, macam kebanyakan peminat Faizal Tahir kena.

Lepas tu pula, nak dijadikan cerita, mahu pula kucing tu datang dekat dengan kami walaupun baru lepas kena jerkah dengan abah saya. Dah la tu, senang pula terpedaya dengan 'trick' "ch ch ch" (teknik memanggil kucing), senang pula dia datang rapat dengan kami kerana terpedaya dengan alunan jari saya yang seolah-olah berisi makanan. Oh apa sihir yang setan pakai ni. Ini lagi teruk dari ahli politik mahupun Faizal Tahir, ini dah macam misai Datuk K!

Adik saya pegang kucing itu kemas-kemas. Dia pegang kaki depan kucing itu, sambil menekap kuat dan tegar pada kepala kucing itu. Kepala bahaya kerana ianya boleh tokak, kaki depan pula senjata utama untuk cakar. Tapak kaki saya pijak belakang badan kucing itu, kuat-kuat pada perut sampai kaki belakangnya mengelebeh keluar seolah-olah terkangkang sehingga di berjaya pula dipijak jari kaki dan tumit saya. Kaki belakang penting kerana ianya akan mencakar orag yang memegang kaki depan dan kepalanya.

Sekali sekala saya menekan kuat sikit sampai rasa tulang belakangnya sudah cecah tanah lepas dari isi perut dan ususnya. Buat begitu supaya keluar bunyi kucing itu, merdu seolah-olah motor menderam. Oh azabnya jadi makhluk lemah dan tidak berkemampuan

Dengan tangan yang tidak bisa memegang apa-apa lagi ini, tangan kiri saya seluk kocek seluar. Ambil kotak. Tangan kiri kanan seluk kocek, ambil lighter.

Kotak dibuka, sebatang dikeluarkan.

Sebatang itu disentuh perlahan-lahan di kawasan junction antara dua jenis cell ephitelium. Kemudian dimasukkan ke dalam lubang itu.

Oh tidak, bukan junction yang atas, ianya junction yang bawah, yakni bawah kucing itu. (untuk yang innocent:lubang bontot kucing itu)

Lighter dinyalakan, dan sumbu dihidupkan.

Mercun mancis itu menyala.

Seraya kucing itu dilepaskan kedalam lubang 'piling' tapak 'construction' yang dekat dengan rumah saya.

Dan peristiwa seterusnya mengambil masa kira-kira 5 saat.

Lubang itu sangat dalam. Saya kira jika saya yang ketika itu darjah 6 masuk, mesti tak dapat panjat keluar. Mesti lubang itu akan terus jadi kubur saya. Tapi untuk dewasa memang boleh panjat keluar.

Sesudah dilepaskan ke dalam lubang itu, kucing itu jadi panik, dan takut. Dia panik sebab ada dalam lubang mungkin. Dia takut. Mungkin kerana sesudah dipijak dan dikilas kepala oleh adik saya, dia terus fobia. Tambah pula cuba anda bayangkan jika anda berada dalam lubang, kemudian pabila anda memandang ke atas cuba keluar ada dua orang yang pada sangkaan anda baik, rupanya 'nakal'. Dan dua orang itu pula sedang mentertawakan anda yang sedang bergelut dengan kematian. Seperti Pat Harkin dan tutor SSC anda sedang ketawa di malam dateline SSC submission anda ketika anda bersengkang mata habiskan kopi pekat tanpa susu di depan laptop, menaip SSC sambil layan Facebook.

Kerana faktor di atas, kucing itu cuba keluar dari lubang itu.

Dia lompat sekali.

Agak tinggi lompatannya itu. Tapi malang, hanya tinggi kira-kira separuh dari lubang itu. (seperti tinggi budak darjah 6). Kucing itu jatuh semula ke dalam lubang.

Dia lompat sekali lagi.

Sayang, cubaan kedua pun gagal.

Maka 5 saat pun habis.

Sumbu mercun mancis di dalam lubang rectumnya habis terbakar.

Dan seperti kebetulan takdir tuhan, pada ketika itulah dia mencuba untuk kali ketiga. Dan tepat kiranya kali ketiga itu, campuran nitrat, ferum, karbon, oksigen di dalam rektumnya itu bernyala pantas.

Paapp!!

Seraya dia melompat untuk kali ketiga.

Alhamdulillah, kali ini dia berjaya, dan tanpa disangka, lompatannya itu tinggi ke udara. Hampir-hampir menyamai tinggi kepala saya yang berada di atas itu. Yakni dia melompat dari ketinggian -2 orang budak darjah 6, ke ketinggian +1 orang budak darjah 6. Matematiknya begini:

Beza, = ketinggian akhir-ketinggian awal

=1 budak darjah 6 - (-2 budak darjah 6)
=1 budak darjah 6 + 2 budak darjah 6)
=3 budak darjah 6

Dia melompat setinggi 3 budak darjah 6!

Saya tahu dia melompat tinggi. Kerana semasa lompatannya itu menyamai paras mata saya, saya dapat lihat asap roket beserta 'fuel' warna merah keluar dari 'thruster' kucing itu.

Selepas itu dalam masa 0.5 saat, kucing itu lesap entah ke mana. Saya tahu 0.5 saat kerana saya hanya dapat melihat percikan bendalir merah itu sahaja yang tinggal di awangan, dan saya kira ia ambil masa 0.5 saat untuk jatuh ke tanah.

Kemudian, kami tak pernah jumpanya.

Hah! Samseng sangat! Samseng longkang ada la..






Pat Harkin: Sub-Dean School of Medicine University of Leeds
SSC : Sejenis assignment

7 ulasan:

  1. weyh~~
    kejam gilaaaaaa....
    xley terima....

    baek ang bertaubat hazrul!!!

    BalasPadam
  2. haha ni sapa nih?

    introduce la dr sket.. nih zaman aku kcik2 la.. la ni da bertaubat lama dah..

    BalasPadam
  3. oo.. patut la masa skola dlu ak slalu nmpak kucing itam sblah katil hg mlm2 di kala hg nyenyak tdur... make sense la cita ni

    BalasPadam
  4. ingat lg tym f5, anak kucheng tu mati kat tgn hazrul..
    sedey gila ak tym tu..

    bagus arr ang da bertobat..huhu

    BalasPadam
  5. Huzai: oi ang jgn wat cghita, seram aku dengaq

    Anom: oi bila ada anak kucing mati kt tgn aku? kalo ada pon, tu tandanya dia pilih tempat yg tenang utk mati.. btw, tgk ayat ni mcm sakinah ja, xpn mus

    BalasPadam
  6. =p

    tenang la sangat...
    kat tgn ak ok ja..
    mai kat tgn ang, mati trus..
    haish..

    xpa2, cita lama, hazrul da baek skang ni..hehe

    BalasPadam