Jumaat, 15 Januari 2010

..kena batang hidung pala otak ang..

..dan jangan salah sangka, tajuk di atas tidak bermakna saya sedang marah. Cuma ingin 'provoke' sedikit kali ini.

Sebagai seorang yang suka baca blog (sebab itu anda sedang membaca post ini), mesti anda pernah membaca banyak artikel, atau komen persendirian, yang bagai memperli dan acap kali bagai 'target' nya adalah umum. Ianya bersifat provokatif, buat anda rasa marah. Tapi disebabkan anda juga taik pemalaih macam saya, anda memilih untuk 'ignore' benda itu. Dan tidak kurang juga saya katakan kebanyakannya juga adalah dalam bentuk email, atau mesej.

Trendnya begini:

-Email provokatif, tak kena dengan salurannya, orang marah, penulis me'reply' "kena batang hidung sendiri ke?"

-Posting blog, kutuk orang, tapi tak 'specific', bila dikomen tak baik buat begitu, di balas "siapa makan cili terasa la pedasnya"

-Blog yang mengutuk dan me'generalise' satu pihak, dan jika pihak minoriti yang di'generalise' itu menegur, akan di balas "saya tak kata semua macam itu, tapi kalau panas punggung baca artikel ini, mungkin kena batang hidung sendiri lah tu"

Atau posting lain, yang bersifat provokatif, tidak appropriate, mengklasifikasikan pendapat sendiri tentang apa yang ditampak kepada keseluruhan populasi, pabila ditegur pendapatnya salah, akan dibalas "kena batang hidung sendiri ka?"

Mungkin anda pernah lalui, mungkin tidak lagi, tapi percayalah saya, anda bakal hadapi.

Setakat pengalaman saya membaca blog dan artikel, sudah banyak peristiwa ini yang saya lihat terjadi. Hampir sahaja seminggu sekali. Dari pada blog pemimpin, pondan, orang hebat, hatta ustaz terkenal pun, ada sahaja post begini yang dibalas penulis dengan 'kena dengan batang hidung sendiri ke?"

Bagi seorang yang cuba mengenepikan 'emosi', 'preconception', 'biasness', 'overgeneralisation', perbincangan yang tak menjurus pada penyelesaian, ketaksubaan, dan perasaan 'saya sentiasa betul' dan 'saya banyak ilmu lagi dia maka dia tak patut cakap', saya akui saya juga kadang-kadang merasa sikap ini amat tidak matang.

Sikap 'kena batang hidung sendiri ka?' ini saya rasakan adalah sikap paling tidak matang dalam menjana pemikiran orang lain. Dengan hasil penulisan sendiri yang bersifat tidak matang, menyebabkan orang merasa marah dan bukannya merasa untuk berfikir, sememangnya hanya akan membuahkan hasil yang tidak matang jika debat dimulakan.

Ianya membunuh pemikiran, membina kemarahan. Kerana salah utamanya adalah melampau-lampau, gaya bahasa yang kurang ajar, atau mencoretkan pemikiran yang dengkel untuk dibaca.
Dan pabila ditegur kesalahannya itu, akan bermulalah debat.

Dan sudah tentulah, modal terakhir golongan tidak matang ini akhirnya adalah 'kena batang hidung sendiri lah tu'.

Saya juga tidak matang, sebab itulah saya 'generalise'kan golongan ini sebagai golongan tidak matang.

Tapi, seperti yang saya cakap, saya cuba membuang sikap 'saya lagi pandai dari kamu maka saya lagi berhak cakap', saya faham, orang yang baca posting ini juga akan berfikir sebegitu juga.
Namun, bagi menghormati sifat keterbukaan minda untuk berfikir, saya juga mengakui saya juga tidak sempurna, dan anda juga tidak sempurna, maka marilah bersama-sama berbincang mencari kesempurnaan.

Sikap ingin sentiasa menang, dan sikap ego, sikap tak mahu mengalah dan sentiasa betul.

Dan saya rasa sudah jadi lumrah mentaliti orang kita akibat dijajah 400 tahun, sifat ini semakin menjadi-jadi terutama di zaman internet yang serba bebas ini.

Ingatlah, walaupun terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya, bersifat rendah diri, maaf, berani mengaku kesilapan sendiri dan terbuka itulah yang mampu mengendurkan ketegangan kata.

Maka di sini saya sarankan, jika anda membuat komen sesuatu artikel dan di balas 'terkena batang hidung sendiri ke?', balaslah lah balik dengan meng'hyperlink' ke post ini sambil berkata:

"kena batang hidung pala otak ang"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan