Ahad, 3 Mei 2009

..kisah botol roket 1..

..dan seperti yang semua orang tahu, saya sukakan subjek kimia dan makmal, terutamanya makmal kimia dan fizik. Seperti syurga dunia kata orang, begitulah makmal bagi saya, sehingga hampir semua tempat botol reagen dan laci kelalang kon, tabung uji, tungku kaki tiga, kaki retort saya khatam.

Makmal paling best setakat ini makmal kimia tingkatan lima, yang bawah library tu, yang port orang kata tangga berhantu tu. Bukan apa, banyak sungguh bahan kimia kat situ, yang takdak kat makmal tngkatan 4.

Hari-hari akhir tingkatan 5 sangat tension. Orang cakap otak tepu belajar banyak sangat, mcm banyak sangat la. Bila dah nak habis tingkatan 5 ni, macam semua benda yang wajb ada dalam kepala otak kita yang kerajaan wajibkan, semua dah kena sumbat dalam kepala. Benda yang tak payah ada toksah kata la, masuk sendiri.

Buku tu macam semua page dah selak. Tapi buku Sukses Kimia ada benda yang tak sepatutnya dia letak pun dia letak. Saja nak bagi nampak gempak, bagi macam lebih informatif, tapi sebenarnya buat otak letih ada la. Dan buku ni buku kegemaran saya; ada satu bahagian tu yang saya suka, bahagian kimia organik. Kerana apa? Kerana entah tiba-tiba dia letak info kat situ: toluene ditindakbalas dengan asid nitrik pekat untuk membuat trinitrotoluene(TNT), sejenis bahan letupan.

Maka otak budak-budak remaja yang memang suka mencuba ni pun tiba-tiba menjadi geliga. Dan entah kenapa tiba-tiba dalam makmal tingkatan 5 tu ada toluene (padahal tak pernah ada pun eksperimen sekolah yang pakai toluene, sebab karsiogenik!). Asid nitrik? Telah la, bahan wajib tu. Dalam buku cakap asid nitrik pekat, dan tengok dalam lab ada Asid nitrik 13M. 13M!! Wow!! Paling pekat yang pernah saya tengok (sebenarnya dalam kategori industri, 13M tu cair).

Maka otak yang tengah kemaruk nak buat bom ni pun apa lagi, dalam diam-diam mengambil kedua-dua bahan itu. Ada kawan baik saya yang tolong saya sama, namanya Huzaifah, panggilannya Uj, memang otak ngeng macam saya gak la. Asid nitrik 13M, toluene, tabung uji, bikar dirampuk dalam satu hari. Agak peluh jugak la nak lepas cikgu dengan Uj pegang bikar, dalam bekas pensel ada asid nitrik dalam tabung didih yang dipalam dengan pemalam getah.

Sampai bilik, semua barang sumbat dalam loker saya. Buat yang satu dorm dengan saya, memang tahu saya suka menjajah loker, setiap tahun mesti paling kurang 2 loker. Eksperimen mula petang tu jugak (of course la lepas men Royal, permainan wajib budak-budak MU).

Kami masukkan toluene dalam bikar, pastu tuang asid nitrik.

..bersambung..

4 ulasan:

  1. kakak,banyaknye blog ko..mane satu yang slalu update?

    BalasPadam
  2. yang ni je.. yg laen tu xpnah tulis pon.. haha

    BalasPadam
  3. wow skola buruk ko ader smpai 13M eh

    BalasPadam
  4. semua lab ada.. acid tu makcik2 lab akan cairkn bla nk guna.. supposedly diorg xltak kt lua (tp dah acid tu kna ltak dlm fume cupboard).. besala.. malas nk smpan

    BalasPadam