Sabtu, 6 Jun 2009

..kisah botol roket 5..

..dan saya goncang botol itu. Dengan agak kuat. Bau toluene kuat menusuk hidung. Patutlah ianya diklasifikasikan sebagai Aromatic Hydrocarbon, kerana memang baunya menusuk hidung.

Saya pandang botol itu. Apabila diletak, terdapat cecair likat, berwarna agak putih meleleh ke bawah. Adakah ianya sudah berjaya? Mungkinkah itu yang kami cari, mungkin. Jika ia benar, maka kami sebenarnya di ambang sejarah.

Akan tetapi cecair itu sedikit, tidak cukup untuk dituang ke atas kertas pun. Hanya mampu meleleh di dalam botol, dan bukan kemuncung botol. Saya bingung. Bagaimana mahu menyalakan bahan eksperimen kami itu.

Mungkin cara klasik perlu digunakan. Seperti menyalakan sumbu mercun, mungkin cara itu saya perlu gunakan. Kerana jika saya menyalakan di situ, silapa hari bulan alamat tak ambik SPM la saya tahun tu.

Jadi saya balut kertas, masukkan sebahagian dalam mulut botol, dan sebahagian lagi ke luar. Saya terpandang tangan saya, terdapat kulit mengelupas dan berwarna putih. Agak menyakitkan. Tapi saya tidak tahu kerana apa. Mungkin bahan kimia itu, tapi saya tidak pernah sentuh toluene, asid nitrik pun tak pernah. Tapi saya ingat saya pernah membasuh bikar itu yang pernah saya isikan asid nitrik. Mungkin, mungkin tidak. Mungkin cuaca kering, biasalah Perlis.

Saya nyalakan kertas itu. Saya berdiri jauh. Melihat botol di atas korridor depan bilik B208 itu dengan penuh debaran, sambil tangan menutup telinga. Dan..

.
.
.
.

..selepas 15 minit..

Tiada apa-apa terjadi.

Dari jauh saya dapat lihat api kertas itu sudah terpadam.

Dan saya tahu apa keputusannya.

Gagal.

Kali ini saya cepat isytiharkannya 'gagal', kerana dari jauh saya nampak yang tiada nyalaan. Dan saya juga sudah menunggu cukup lama kalau-kalau bekas itu meletup.

Tak mengapa, sedangkan Thomas Edison mentolnya meletup gagal beribu kali sebelum mencipta mentol, mungkin kegagalan ini mengajar saya tentang proses yang belum lengkap (wah seperti Full Metal Alchemist pula semasa cuba menghidupkan semula ibu mereka)

Saya memberanikan diri mendekati botol itu. Kertas hanya terbakar di luar muncung botol. Tapi tidak di dalam muncung. Oksigen. Benda alah itu tidak dapat masuk ke dalam. Dalam botol agak berasap. Karbon dioksida, tidak dapat keluar dari botol. Itu telahan saya. Ada kemungkinan. Tapi kita mesti beri peluang kepada setiap kemungkinan, walaupun ianya membawa risiko. Itu salah satu dari prinsip saya.

Saya tebuk lubang di bontot botol itu, dengan lighter dan jarum yang dipanaskan. Idea di kepala saya adalah supaya perolakan berlaku di dalam botol. Botol itu diletakkan melintang. Hipotesis mulut botol di bawah dan lubang itu di atas, mungkin karbon dioksida akan keluar ke atas kerana panas dan oksigen masuk dari muncung botol.

Saya masukkan semula kertas ke dalam mulut botol. Saya nyalakan. Saya berdiri jauh. Dan sesuatu yang saya tidak pernah lihat berlaku.

..bersambung..

3 ulasan:

  1. ces, suka sgguh membuatkan idop org lain dlm misteri...
    cptla smbung weh~

    BalasPadam
  2. b208?... ada nama ka blek MU tu dlu?...

    BalasPadam
  3. ada.. bang mi ubah.. amboi xkn xigt dah kot?

    BalasPadam