Selasa, 2 Jun 2009

..gg..

..dan ramai orang pernah mendengar kata-kata saya ini. Namun suka untuk saya lakarkan di sini, agar juga menjadi kata-kata semangat untuk saya.

Ramai orang mengkritik DotA, dan juga pemain DotA. Saya pemain DotA. Tapi saya dah tinggalkan lebih dari 1 tahun (sudah behenti sejak sem terakhir di KMB hingga sekarang, sekarang bermain untuk suka-suka). Skil saya semua sudah berkarat. Biarlah, saya sudah dewasa sekarang, tak perlu lagi benda itu.

Tapi di kala mengulangkaji pelajaran, jika saya sukar menghafal sesuatu, saya kadang-kadang saya teringat fakta ini.

Walaupun pemain DotA di KMB mencatat rate gagal fly setiap tahun yang tinggi, tapi saya sedar apa potensi pemain DotA.

Terdapat 12 hero dalam satu pondok, terdapat 8 pondok semuanya. Jumlah hero adalah 93 (terdapat 3 tempat kosong)

Setiap hero punya 2 nama e.g Leshrac The Malicious, Tormented Soul

Setiap hero punya 4 skil.

Setiap hero terbahagi kepada 3 kategori (strength, agility, intelligent)

Setiap hero punya item sendiri untuk menguatkannya

Terdapat 5 pondok menjual item

Terdapat 107 item

Setiap item punya nama, harga, dan cara membuatnya, kegunaanya

Dan semua pemain DotA menghafal kesemua fakta ini! Atau paling kurang 80% dari fakta ini.

Terdapat 111 elemen dalam periodic table.

Setiap elemen punya 2 nama (nama dan singkatan e.g Hidrogen, H)

Setiap elemen punya nombor proton dan neutron tersendiri

Setiap elemen punya no jisim sendiri

Setiap elemen terbahagi kepada kumpulan sendiri

Setiap kumpulan elemen punya nama dan sifat sendiri

Setiap elemen punya takat didih dan lebur sendiri

Setiap elemen berada dalam fasa sendiri pada suhu bilik (pepejal, cecair, gas)

Tetapi tiada siapa pun yang menghafalnya! Paling kuat 20 elemen pertama

Nampak hampir sama bilangan bukan?

93 hero, 111 elemen

2 nama

skil dan nombor proton, neutron dan jisim

kategori hero dan kumpulan elemen

..dan seterusnya

Saya pernah mencabar diri saya, pada sem 3 di KMB. Jika saya boleh menghafal fakta DotA itu, kenapa tidak periodic table? Dan mengejutkan, sememangnya boleh! Tapi sekarang saya sudah lupa periodic table yang pernah saya hafal itu, hanya tinggal sedikit yang tinggal, mungkin kerana kos medicine tidak mengajar Inorganic Chemistry.

Mungkin orang ingat ianya kerja gila menghafal periodic table. Tapi bagi saya ianya adalah bukti bahawa otak kita sememangnya tiada batasan. Batasan yang wujud hanyalah apabila kita berkata ianya melampaui batas.

Berikut adalah hero-hero kenangan saya

Yurnero The Juggernaut- Hero pertama saya yang me'pawn' orang (pawn Mat Yie yang pakai Tiny)



Demnok Lanik The Warlock- Saya suka terutamanya apabila level 6 untuk mengeluarkan 'tonto'




Axe atau Mogul Khan- Saya suka keupayaanya untuk menjadi 'tanker' yang sangat kuat. Pada masa dahulu saya suka membakar orang dan memastikan 1st blood di tangan saya




Leshrac The Malicious atau The Tormented Soul- Hero 'all time favourite' saya, amat mudah digunakan, hanya perlu pastikan kapasiti mana anda berada dalam keadaan imba. Sangat kuat pada 'middle game'. Pastikan anda punya Blood Stone sebelum level 11. Ianya mudah, apabila sedang 'gangbang', tekan 'T' pada tapak 'ganbang', tekan 'G' pada mana-mana musuh, dan masuk ketengah-tengah musuh dengan penuh keberanian sampil menge'tap' 'V' dan 'C', ikut kemana sahaja musuh pergi, lari di sebelah mereka dan ianya akan gg.






Crixalis atau Sand King- Pernah menjadi hero kegemaran saya dan pernah digelar lagenda sand king. Namun kurang berminat sekarang, mungkin kerana masalah bug atau terdapat spec yang ditukar.



Hero-hero lain yang pernah menjadi kegemaran saya di KMB




Sekian,

GG

6 ulasan:

  1. haha...cool gile
    ko ni mmg hantu kimia lah
    gile hafal periodic table
    john illingworth la kot

    BalasPadam
  2. haha.. sapa ckp keja gila?

    haih, jgn ko kutuk illingworth, feveret lecture aku tu =P

    BalasPadam
  3. Salam..
    Nsb bek la nie dh x yah hafal dh periodic table tu..
    Tp, nk kna ingat plak b'puluh2 cycle dlm biochem..m'cbr, tp best gak..hehe..
    Main dota gak no..
    Nsb bek dh berenti. :-)

    BalasPadam
  4. noob..ko dah noob..suruh beli blink dagger pun taknak...zzzzzzzzzzzzz

    BalasPadam
  5. mungkin pemain dota ini tidak tahu wujudnye blink dagger,,

    BalasPadam