Sabtu, 13 Jun 2009

..kisah botol roket 6..

..dan dari jauh saya nampak botol itu. Perlahan-lahan dalamnya yang dari jernih dan lutsinar itu menjadi keputih-putihan, bertukar menjadi asap berkepul-kepul, tanpa api!!

Menakjubkan! Tanpa sebarang api kelihatan, asap dihasilkan. Saya pernah mendengar bahawa alkohol mampu membakar dalam senyap, tapi adakah ini maksudnya? Saya mendekati botol itu selepas 10 minit memerhatikan dari jauh. Saya juga takut mana tahu kalau tiba-tiba botol itu meletup.

Saya angkat botol itu, dan "OUCH!!". Saya terlepas botol itu. Panas, sangat panas, dan saya maksudkan sangat-sangat panas!. Tanpa api terhasil botol itu sangat panas seperti sedang dibakar, walaupun ianya hanyalah botol plastik. Saya biarkan botol itu. Selepas 10 minit, asap di dalam telah keluar dari muncung botol. Dan dalamnya jernih semula.

Menarik!

Mari kita ulang semula!

Saya masukkan bahan-bahannya, asid nitrik, alkohol dan toluene. Goncang dengan kuat. Lentangkannya atas koridor. Saya nampak toluene dan asid nitrik meleleh dan bertakung di dalam botol. Kali ini saya letakkan sedikit banyak. Mungkin kerana itulah ianya bertakung. Maka adakah maksudnya apa yang tinggal dalam botol itu adalah wap alkohol?

Tapi kali ini, saya akan nyalakannya dengan kertas dari tangan saya, dan saya akan memandangnya dari dekat, tanpa perlu lari. Saya ingin lihat apa yang terjadi sebenarnya. Botol ini tidak meletup sebelum ini. Mungkin juga tidak kali ini.

Saya pegang kertas dengan tangan, saya nyalakan kertas, dan letak di muncung botol itu. Saya memerhatikan apa yang terjadi dalam botol itu.

Dan perlahan-lahan, sesuatu yang saya tidak pernah tengok dalam dunia ini muncul.

Ianya adalah bagaikan awan di dalam botol, cuma ianya berwarna biru. Nyalaan biru yang berolak-olak itu. Ianya tidak sama seperti api yang biasa kita lihat yang menyala dan terbakar dari bawah naik ke atas. Ianya adalah seperti riak-riak air yang bercahaya di dalam botol, dan jika anda adalah peminat siri Stargate, nyalaan biru apabila pintu Stargate itu terbuka, begitulah rupanya!!!

Saya begitu teruja, dan bersemangat! Terasa semuanya begitu bermakna walaupun saya tidak berjaya menghasilkan TNT. Dan saya lihat riak-riak cecair bernyala biru itu bertukar perlahan-lahan menjadi asap kepul putih, seraya saya dapat rasakan botol itu menjadi panas. Saya biarkan botol itu sejuk, dan asap itu keluar.

Kali ini saya akan ulanginya, tapi hanya guna alkohol, ingin lihat apa yang sebenarnya membakar. Adakah alkohol, toluene, atau berlaku tindak balas dan bahan yang terhasil itu yang bernyala sebegitu rupa?

Saya isi alkohol dalam botol itu. Agak banyak. Tanpa toluene dan asid nitrik. saya terlentangkannya. Tangan gulung kertas, dan saya nyalakan kertas itu.

Saya letak kertas pada muncung botol itu, dan saya letakkan perhatikan botol itu dari dekat.

Dan dalam diam-diam, ianya muncul lagi. Tapi kali ini dengan alkohol yang lebih banyak, ianya lebih jelas. Warna biru, berkilau, sperti ombak-ombak awan yang terawang-awang. Sangat cantik. Percayalah saya, sangat cantik.

Ya, jawapannya alkohol. Saya melirik senyuman puas. Akhirnya.

Akan tetapi tiba-tiba..

..bersambung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan