Isnin, 1 Mac 2010

..medal misteri..

..dan saya membuka mata saya. Di luar tingkap cerah. Sudah pagi.

Kepala berdenyut-denyut. Sakit.

Tak, bukan hangover, walaupun malam semalam hari Sabtu malam Ahad.

'Withdrawal symptom'.

Ini kesan akibat sudah 2 hari tak minum kopi pabila malam sebelum itu saya pam caffein ke dalam kepala sebanyak 5 gelas, or 6 mungkin? Eh ini bukan gelas biasa, ini gelas 'souvenir' yang dua kali ganda besar dari gelas biasa. Ok, orang panggil 'mug'.

Akibat 'overdose' caffein itu, saya tak tidur satu hari buat SSC, tidur sekejap dari pukul 5 pg smpi 7.30, dan bangun ke hospital dan kelas, pulang petang dan tidur. Kuat tak kesan kopi?

Balik kepada cerita tadi, saya terus ke dapur. Panaskan air, buka kabinet, dan pandang atas..

"What the...."

Kopi habis. Dalam sakit kepala itu berdenyut-denyut saya bagai hendak gila. Tak kan nak makan panadol.

Pinar-pinar.

Tapi saya nampak sesuatu. Belakang balang-balang itu ada kotak biru uncang teh. Saya ambil dan masukkan dalam gelas. Sekurang-kurangnya ini juga ada caffein untuk saya.

Sudah buat teh, saya masuk bilik.

Mahu pakai 'headphone', tapi rambut serabut. Perlu sikat. Eh mana sikat atas meja? Oh lupa pula, saya masukkan dalam beg untuk bawa ke Manchester Game.

Saya buka beg, cari sikat. Tetapi ada satu objek yang menarik perhatian saya. Satu besi bulat dengan kalung warna biru merah putih. Sebuah medal. Kenapa ada dalam beg saya?

Saya tenung medal itu lama-lama. Nampak ada tulisan Manchester Game di situ. Saya cuba mengingati bagaimana boleh ada medal itu dalam tu. Saya cuba fikir. Saya tak dapat ingati langsung.

Saya ingat semalam saya tak tidur langsung kerana takut tak sempat bangun untuk kejar train pukul 6.25 pagi. Ihsan tak pergi, Mukhlis dah ke Sheffield. Jadi memang nahas la nak harapkan orang kejut, memang tak ada siapa-siapalah yang hendak kejutkan.

Mengira-ngira kuota tidur saya sehari, yang secara naturalnya saya kira adalah kira-kira 8 jam, saya cuba-cuba mencongak kebarangkalian untuk selamat jika tak tidur. Tapi memandangkan saya terjaga dengan sendirinya semasa tidur lepas Maghrib, saya fikir kuota saya sudah cukup, maka sleep cycle yang baru akan bermula. Maka saya tak tidur malam itu.

Pagi memang 'hustle'. Hampir terlepas train itu. Mujur sempat.

Sampai dalam pukul 7.30. Hmmm...

Ingatan saya di stesyen keretapi di Manchester itu terhenti ketika pabila tangan menggapai laptop mencari-cari episod 63 Rurouni Kenshin- The Legend of Fireflies.

Pabila episod bermula, saya ambil 'lamb ribs' satu persatu. Dan kepala saya menerewang lagi.

Masa di stesyen keretapi itu kemudian kami ke tempat perlawanan. Perasmian. Tapi 'game' mula pukul 1. Jadi kami ke Food Festival. Selesai di Food Festival, ke court semula. Namun perlawan kumpulan lain dahulu. Dan malangnya, perlawanan kami mula pukul 3.

Kami naik ke tingkat atas untuk tonton perlawanan Basketball. Dan, saya tidur sebentar di situ. Dan..

*****

Dan, saya bangun semula berada di stesyen keretapi. Pening-pening. Saya ke toilet buang air, ambil wuduk. Naik keretapi, pulang sampai ke Leeds. Saya tidur.

Saya bangun semula pagi tadi. Jadi dari mana datangnya medal itu?

Hmmm..

Saya menghirup teh panas itu perlahan-lahan sambil menonton Rurouni Kenshin. Episod kali ini episod sedih, The Legends of Fireflies. Cerita tentang seorang lelaki mengejar impiannya menguasai ilmu pedang sehingga meninggalkan kekasihnya. Pabila 20 tahun berkelana, dia sedar impiannya hanyalah khayalannya semata-mata. Dia pulang hanya untuk menyedari kekasihnya yang menunggunya selama 20 tahun baru sahaja meninggal setahun yang lepas. Lelaki itu masih hidup, dan menceritakannya kisahnya pada Kenshin.

Semasa teh itu dihirup perlahan, seraya caffein mula masuk ke dalam otak saya perlahan-lahan, ingatan saya mula cerah bersama dengan sakit kepala yang mula hilang.

Oh, saya sudah ingat.

Medal itu kami menangi dalam volleyball petang itu. Saya bermain tukar ganti dengan 'main player'.

Medal pertama saya di UK.

Ok memang tipulah kan, medal pertama dalam hidup saya.. huhu

Eh lupa, saya pernah dapat medal dulu. Tapi masa tadika lah. Acara sukaneka. Haish..

Hey, OK what? Medalperak untuk tempat kedua. Walaupun ada 3 pasukan sahaja, logiknya masih ada 'probability' tak kan dapat medal kalau dapat no 3. Betul tak? Eh saya juga main dan menang waktu lawan ThaiSoc. Kira saya deserve what medal ni.. Haha


Tiada dalam gambar: Che dan Efi



p/s: orang laki tak boleh pakai emas

1 ulasan:

  1. excessive caffein is not good for ur stomach...it will corrode the stomach wall...be carefool

    BalasPadam