Sabtu, 13 Mac 2010

..equinox..

..dan taktala saya menunggu-nunggu untuk berbuka puasa Ramadhan semasa tadika itu, hati saya tertanya-tanya, kenapa tiap kali saya melihat jam untuk waktu Maghrib masuk, kenapa waktunya berubah?

Semalam atau kelmarin mungkin cepat satu minit dari hari ini, atau juga lewat satu minit dari hari ini. Dan waktunya berubah setiap hari. Hati saya terdetik, kenapa waktu berbuka puasa berubah? Juga waktu tamat sahur berubah. Dan pabila melihat takwim jadual waktu sembahyang setelah usai menonton Jejak Rasul, saya melihat waktu solat berubah mengikut polanya.

Saya sering tertanya-tanya, kenapa begitu?

Dan di saat waktu pagi semasa menunggu van Pak Cik Ramlee di Taman Mahsuri Fasa 2D itu untuk membawa saya ke sekolah, saya juga sering tertanya-tanya. Seingat saya pada bulan Januari semasa mula persekolahan, pukul 6.45 pagi selalunya masih gelap, dan kini pada bulan Julai atau Ogos mungkin, pukul 6.45 sudah cerah. Juga semasa pulang sekolah petang semasa darjah dua atau 3 mungkin, kenapa lain benar suasana semasa pukul 7 malam?

Saya juga sering tertanya-tanya. Curiga melihat teknologi zaman dahulu yang membina jam matahari. Saya juga pernah membinanya semasa sekolah rendah dan mencubanya di halaman rumah saya, namun mengecewakan kerana langsung seperti tidak mampu berfungsi.

Soalan itu terngingang-ngiang dalam kepala saya hampir 15 tahun, dan kini, atau tepat sekali bermula tahun lepas, ianya mula terjawab pabila saya sendiri mengalaminya.

Jika semasa darjah 5 saya hanya melihat sahaja rajah di bawah ini tanpa mengetahui apa signifikannya kepada dunia kerana saya mengalami siang dan malam hampir sama panjang, kini saya mengerti.



Tampak seperti pernah lihat bukan?

Ianya adalah fenomena yang saya dapat rasakan pabila sudah lagi tidak berada dekat dengan garisan khatulistiwa.

Akibat paksi bumi yang condong 23.5 darjah, suasana di kutub lain daripada suasana di garisan khatulistiwa.

Saya mulakan dengan menerangkan secara ringkas penggunaan rajah di bawah. Rajah di bawah adalah carta langit. Biru itu menandakan langit dan hijau itu, mm menunjukkan kawasan yang kita tak dapat lihat di bawah ufuk. Di tengah-tengah bulatan biru itu adalah di mana mata kita akan melihat jika kita melihat betul-betul 90 darjah atas kepala kita.



Di sebelah atas adalah utara, bawah selatan, KIRI adalah TIMUR, dan KANAN adalah BARAT. Beza pada kiri dan kanan adalah kerana pabila kita melihat ke langit, arah kiri kita adalah timur kerana kita melihat dari bawah, berbeza dari pabila kita melihat peta yang kiri adalah barat kerana kita melihat dari atas.

Seperti diterangkan, jika di tengah-tengah rajah itu adalah 90 darjah, dan sempadan bulatan itu adalah ufuk atau 'horizon', maka dari ufuk ke tengah bulatan terdapat 90 darjah beza. Jika di langit bagaimana mahu membuat pengukuran? Cara yang mudah adalah dengan menggenggam penumbuk anda seperti rajah di bawah. Jika anda luruskan tangan anda kehadapan, ianya hampir sama dengan 10 darjah. Maka dengan meluruskan tangan anda secara bertingkat-tingkat tegak ke atas sebanyak 9, ianya hampir menyamai 90 darjah.





Pabila saya menerangkan tentang rajah seterusnya, anda boleh membuat penilaian sendiri semasa mencerap kedudukan matahari di waktu siang nanti.

Fenomena yang berlaku di sini (mengambil kira kedudukan Leeds di UK ini kira-kira 54 darjah utara) adalah berkait rapat dengan rajah yang kita belajar semasa darjah 5.

Semasa bulan Disember dan Jun, kita dapat lihat paksi bumi betul-betul condong dari matahari. Keadaan ini di bumi dinamai sebagai soltis. Semasa kira-kira bulan March dan September pula, kita dapat melihat peralihan antara kecondongan ini.



Semasa Soltis Musim Sejuk, jika dilihat pada kecondongan paksi bumi yang menyebabkabn kutub utara jauh dari matahari, maka kita dapat mengagak bahawa kurang cahaya matahari di kutub, atau lebih tepat hemisfera utara (maka diberi nama Soltis Musim Sejuk, merujuk kepada Musim Sejuk di kutub utara, saya tahu, agak bias). Maka melihat pada putaran bumi dan gerakan matahari di langit Leeds ini pada waktu kemuncak soltis, kita akan melihat seakan-akan begini,

(anak panah berwarna jingga melambangkan gerakan matahari di langit)



Menarik bukan? Itulah sebabnya matahari tidak dapat naik tinggi semasa musim sejuk.

Dan semasa equinox, yakni Equinox Musim Bunga, keadaan akan jadi begini,



Dan semasa Soltis Musim Panas, begini,



Dan akhir sekali Equinox Musim Luruh begini,



Jika kita mengambil kira kelajuaan matahari bergerak di langit adalah sama (saya tahu, bumi yang berpusing) dengan mengambil kira kelajuan bumi yang sama setiap tahun, kita dapat mengira bukan? Beza jarak perjalanan matahari yang lebih panjang di Soltis Musim Panas membuatkan siang lebih panjang semasa musim panas, dan malam lebih panjang semasa musim sejuk.

Equinox Musim Bunga dan Luruh? Ianya pertengahan, dan hanya di kemuncak equinox yang siang dan malamnya sama panjang.

Dan anda dapat lihat juga bahawa dari rajah yang saya lukis, matahari tidak pernah berada tepat 90 darjah di atas kepala? Ianya adalah kerana lokasi Leeds ini yang berada di Hemisfera utara, maka jika diambil 90 darjah dari teras bumi, ianya tak sama sekali akan sampai ke matahari (matahari tak akan 90 darjah di Leeds)

Ianya tidak pelik, kerana kedudukan Malaysia yang sedikit atas dari garisan Khatulistiwa juga membuatkan matahari sebenarnya tak pernah 90 darjah di atas kepala. Hanya di garisan khatuslitiwa matahari akan tegak 90 darjah di atas kepala, atau fenomena kayu tanpa bayang-bayang.

Jika dilihat langit di Jitra yang berada di utara Malaysia, pada bulan Jun akan jadi begini,



Dan pada bulan Januari pula,



Inilah jawapan kepada persoalan saya semenjak saya tadika lagi, kenapa waktu solat berubah, kenapa waktu pada pukul 6.45 pagi tak sama antara kedua-dua bulan, juga pada waktu malam pada pukul 7 malam. Ianya adalah kerana di Jitra, ianya adalah 'mild case' fenomena yang hampir sama kerana Jitra berada sedikit atas dari garisan Khatulistiwa.

Jika di garisan khatulistiwa, perjalanan matahari akan kelihatan seperti begini,



Dan dari pola-pola yang ditunjukkan, anda boleh agak bukan di kutub utara bagaimanakah perjalanan matahari pada Soltis Musim Panas? Seperti begini pada puncaknya yang menyebabkannya mengalamai siang 24jam pada satu hari di dalam setahun.



Dan semasa Soltis Musim Sejuknya, langsung tiada matahari naik.

Dan perjalanan matahari ini jugalah menjawab pertanyaan saya, kenapakah jam matahari seakan-akan tidak dapat digunakan di negara kita. Ianya adalah kerana matahari yang selalunya bersinar hampir 90 darjah di atas kepala dan naik di tempat yang hampir sama sepanjang tahun tak memungkinkan ianya dapat digunakan dengan efisyen berbanding matahari di hemisfera yang menghasilkan bayang-bayang yang lebih jelas.

Anda juga pernah mendengar bukan semasa kita sekolah rendah darjah satu atau dua, tentang cara menentukan waktu solat zohor menggunakan bayang-bayang kayu. Dimana ayat terkenal yang digunakana adalah 'pabila matahari sedikit tergelincir'. Mungkin ianya lain bagi saya yang agak tak faham bahasa, tapi saya sering tertanya-tanya apakah maksud 'matahari tergelincir' itu. Ianya hanyalah menunjukkan matahari telahpun mula menuruni puncak tertingginya pada hari itu.

Kenapa saya membuat entri ini? Well, sebab saya dah mula muak dan jemu serta bosan dengan malam yang lebih panjang dari siang. Saya sukakan musim panas, di mana masa siang lebih panjang dari malam.

Dan apakah penanda bahawa siang akan mula lebih penjang dari malam?

Sudah tentulah equinox, yang tahun ini akan jatuh pada kira-kira 20 March!

Hey hey! Sudah hampir Equinox nanti! =)




Equinox dalam entri ini merujuk kepada hari berlakunya siang dan malam sama lama 12 jam.

Soltis dalam entri ini diterjemahkan dari perkataan Inggerisnya 'Solstice'

2 ulasan:

  1. walaupon ko ni slalu tules benda ntah pape...tapi aku paling suka post camni...

    BalasPadam
  2. sedikit sebanyak saya boleh share tentang penggunaan penumbuk utk kedudukan darjah ketinggian yg memang praktikal..tahniah

    BalasPadam