Khamis, 30 Disember 2010

..wannabe..

..dan kedengaran di hujung talian, seorang lelaki menjawab panggilan saya. Dari awal mula percakapannya, saya sudah tahu dia bukan seorang 'local', mahupun seorang berkulit putih tetapi dia besar kemungkinan berbangsa Asia Selatan, secara lebih tepatnya dia berbangsa 'kipas'. Istilah 'kipas' digunakan oleh pelajar luar bagi merujuk kepada sebuah bangsa yang menetap di sini, dan merupakan keterbalikan suku kata dari perkataan asal itu. Saya tidak mahu dilabel racist di sini, tapi anda boleh agak bangsa apakah yang saya maksudkan itu.

Saya memberitahunya bahawa saya mahu teksi dari stesyen bas ke rumah saya. Kemudian dia berkata sesuatu pada akhir percakapannya yang berbunyi "ya ni mm gg tummekkab bing ngo", dan berbunyi sangat menjengkelkan dan langsung tidak boleh difahami. Saya menyuruhnya mengulangnya kembali kerana saya tidak dengar, lalu dia mengulangi perkataan yang sama.

Akhirnya saya berkata, "Sorry I can't understand what you are talking about", lalu dia membalas, "Do you understand English?".

Saya membalas, "Yes, but I can't hear what are you talking about",

"Well If you can't understand English, I can't send you a cab",

Dia meletak gagang.

Saya hampir berang, bukan kerana dia kurang ajar, tapi kerana dia merendahkan saya dengan berkata saya tidak faham bahasa Inggeris (tipikal orang Melayu, pantang diperlecehkan).

Pernah satu ketika dahulu, saya mengeluarkan post tentang loghat negeri Kedah. Dan juga semua orang maklum bahawa Bahasa Malaysia punya banyak loghat. Saya pernah berkata kepada rakan saya, dan mungkin di dalam entri blog ini bahawasanya pabila orang luar cuba bercakap loghat Kedah, kebanyakan orang Kedah akan ketawa di dalam hati mendengar bunyi sumbang mereka itu. Tapi tak mengapa, asalkan kita faham apa yang disampaikan selagi ianya jelas, maka kita sedia mendengar dan memahami.

Setelah lelaki operator teksi itu meletakkan gagangnya, walaupun dalam kemarahan, saya sebenarnya sedikit geli hati melihat bangsa itu. Sekali lagi saya tekankan saya tidak mahu berbunyi perkauman, namun itulah sebenarnya yang melanda bangsa itu.

Mereka datang mungkin kerana datuk nenek mereka pernah berkhidmat sebagai tentera British dan meluaskan empayar penjajah itu, dan akhirnya datuk mereka diberikan kewarganegaraan sini. Dan mereka beranak pinak dan berasimilasi bersama penduduk tempatan. Bergantung kepada kawasan mereka membesar, selalunya bangsa ini akan bercakap loghat kawasan itu.

Namun masalah timbul, pabila bangsa berkulit coklat ini cuba meniru bangsa asal kulit putih. Bukan hanya pemakaian, cara hidup dan percakapannya yang mahu ditiru, malah semua perkara itu ditiru dan dilebih-lebihkan oleh mereka sehingga melampau-lampau berbanding penduduk asal. Cara hidup anak muda bangsa itu lebih dahsyat dari cara hidup anak mat saleh, pemakaian mereka kadang-kadang lebih buruk dari mat saleh dan mloghat mereka lebih pekat dari loghat mat saleh.

Seperti orang KL yang cuba bercakap loghat Kedah sehingga melampau-lampau menukarkan semua akhiran 'r' kepada 'q' sehingga 'acar' sebuah makanan menjadi 'acaq' air longkang, begitulah jadinya bangsa ini. Mereka cuba meniru-niru loghat local sehingga berbunyi sumbang, namun merngganggap diri mereka 'cool'.

Saya pasti, lelaki yang menjawab panggilan saya tadi adalah lelaki kipas yang cuba bercakap loghat West Yorkshire (daerah tempat tinggal saya). Dan bunyinya sungguh sumbang dan tidak dapat difahami.

Setelah dia meletakkan gagang, saya menelefon teksi itu lagi sekali kerana selalunya akan ada operator lain yang menjawab.

Tekaan saya tepat kerana suara operator yang mengangkat itu adalah suara seorang lelaki putih. Dia bercakap loghat West Yorkshire, loghat yang saya sudah biasa di sini. Dan lelaki itu berkata kepada saya, "You need to go to Mekka Bingo". (Mekka Bingo adalah kawasan belakang stesyen bas).

Saya tersenyum, ini rupanya yang disampaikan lelaki kipas tadi, mahu seperti bunyi loghat namun berbunyi sumbang.

Tiba-tiba saya teringat negara kesayangan kita.

Saya tersenyum lagi. Saya kira, kita juga punya masalah yang sama.

Saya sering melihat orang kita memakai snow cap di Malaysia. Saya juga sering melihat orang kita memakai jaket ketika waktu siang (pengecualian kepada orang menaiki motor, itu praktikal). Mungkin saya buta fesyen, tapi banyak yang saya tidak faham tentang sifat dan kelakuan manusia.

Di Malaysia, saya biasanya hanya memakai t-shirt, jeans dan sandal ataupun selipar. Ianya sesuai dengan cuaca sana, panas. Bagi saya cuaca kita tidak buatkan ianya praktikal untuk memakai kasut berstokin semasa keluar berjalan (pengecualian lagi kepada orang yang menaiki motorsikal). Itu pendapat saya, seorang yang buta fesyen dan mementingkan keselesaan.

Saya juga sering memerhatikan rancangan di televisyen. Zaman sekarang sudah banyak rancangan realiti televisyen. Bermula dari Akademi Fantasia hinggakan pencarian Imam Muda, bermula dari pencarian seorang artis sehingga ke seorang imam, walaupun ironi di situ, semuanya menggunakan televisyen realiti. Mungkinkah semuanya bermula dengan rancangan American Idol di Amerika?

Saya lihat banyak lagi perkara yang ditiru-tiru dari barat bulat-bulat dan buta-buta. Adakah orang yang meniru ini menanggap perbuatan itu 'cool' semuanya? Mahu saja saya buat spekulai di sini, tapi biarlah lama lagi kerana saya kesuntukan masa sekarang.

Saya sering tertanya-tanya semenjak dari bangku sekolah lagi tentang perkara-perkara seperti ini.

Mungkin, mungkin kerana saya dilahirkan pelik kerana kurang meminati perkara yang orang lain minati. Mungkin kerana di sekolah rendah saya lebih cenderung meminati angkasa serta sains dan matematik dan menyukai sekolah di saat rakan-rakan lain lebih cenderung ke arah bermain waktu petang. Mungkin juga kerana saya sangat menyukai subjek matematik di saat orang Melayu lain membenci subjek itu. Mungkin kerana di sekolah rendah saya gagal memahami mengapa kanak-kanak ketika itu menyukai Digimon sehinggakan saya sendiri membelinya namun tidak pula menikmatinya.

Mungkin kerana saya dilahirkan dengan pemikiran untuk lain dari yang lain.

Mungkin sebab itulah saya gagal memahami fesyen dan ikutan orang.

Baru-baru ini saya lihat semakin banyak fesyen memakai cardigan, satu jenis pakaian negara 4 musim yang sesuai di musim bunga atau luruh kerana sejuk. Tak panas ka?

Saya masih lagi gagal memahami mengapa kita suka mengikut barat seperti hedonisme televisyen dengan realiti televisyennya, atau fesyen memakai jaket dan kasut di Malaysia yang nampak konon 'style' padahal panasnya berkuap, atau juga mamat kipas di atas yang cuba bercakap loghat West Yorkshire.

Saya kadang-kadang suka melihat orang memperbodohkan diri mereka sendiri dengan mengikut fesyen-fesyen yang langsung tak praktikal, atau juga meniru habis semua apa yang orang putih buat kerana mereka rasakan ianya 'cool', namun jauh di sudut hati saya sebenarnya saya sangat sedih pabila anak bangsa saya berlumba-lumba meperbodohkan diri masing-masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan