Isnin, 6 Disember 2010

..menepis realiti..

..dan mati seterusnya rebah ke bumi. Bangkai-bangkai ini, mahupun juga tumbuhan yang rebah, atau hidupan laut yang mati, akan kemudiannya tertanam dan tertimbus oleh tanah-tanah dan garam-garam lautan. Pabila ianya tertimbus dalam keadaan anpa oksigen, jauh di dalam tanah, ianya akan dipanaskan oleh haba dan tekanan dari bumi.

Setelah berjuta-juta tahun, bangkai ini yang rata-rata diperbuat dari karbon dan hidrogen akhirnya akan berubah bentuk menjadi minyak.

Kemudian kita menggali minyak itu dan menggunakannya untuk menggerakkan mesin dan kenderaan kita.

Akibat negara kita yang baru merdeka, bagi mengejar kemajuan kita memerlukan sistem pengangkutan dan telekomunikasi yang sepadu demi memecutkan lagi proses mencapai kemajuan itu.

Namun, kerana pendapatan rakyat yang rata-rata masih rendah, kita sebenarnya masih belum punya keupayaan untuk menggunakan kenderaan.

Bukan kerana harganya yang tinggi, namun kerana untuk bergerak kita memerlukan minyak sebagai bahan bakar yang mahal harganya.

Pendapatan kita masih rendah berbanding pendapatan rakyat di negara maju untuk pekerjaan yang sama. Seorang pemandu bas di UK bergaji minimum 650 pound atau RM3000, berbanding seorang pemandu bas di Malaysia. Atas dasar ini mereka mampu menawarkan harga yang lebih tinggi untuk minyak, maka harga minyak sangat tinggi.

Namun, seperti yang sedia tahu, perhubungan adalah kunci kemajuan sesebuah negara. Pengangkutan, satu bentuk perhubungan adalah salah satu kunci emas kemajuan ini.

Jika demikian, jika kita masih miskin untuk mampu membeli minyak, maka kita akan sentiasa kebelakang dalam pengangkutan, maka sampai bila-bila negara kita tak akan maju bukan?

Untuk mengatasi masalah ini, subsidi diperkenalkan.

Setiap hasil cukai negara, setiap hasil jualan minyak kualiti tinggi, akan digunakan untuk membayar subsidi minyak ini.

Ini seperti jalan pintas, dan jalan singkat. Diharapkan pabila masalah transportasi diselesaikan, kemajuan kita dipecutkan bagi mengejar kemajuan negara maju. Dan dalam proses itu, diharapkan pendapatan rakyat negara ini bertambah dan mampu untuk membeli minyak yang mahal harganya ini.

Namun lain pula jadinya.

'Disposable income' rakyat ini bukan digunakan untuk pelaburan dan menjana lebih pendapatan, sebaliknya digunakan bagi membeli lebih kereta. Ianya kerana realiti tidak diketahui, bahawa harga minyak sebenarnya tidak mampu dibeli.

Maka kereta menjadi lambang status. Bagaimana mahu meminang anak orang kalau diri masih belum berkereta?

Dan ianya menjadi budaya untuk berkereta.

Dan kita pula yang masih megah dan bangga, terlalu ego untuk menaiki pengangkutan awam. Siapa hendak berhimpit-himpit dan sesak? Saya juga tidak mahu.

Lagipun pengangkutan awam tidak menyeluruh, dan tidak boleh dipercayai.

Maka setiap orang mahu punya kereta dan kenderaan tanpa mengetahui realiti global.

Maka kereta dan kenderaan lain menjadi semakin banyak.

Dan yang lebih menyakitkan, kenderaan kebangsaan yang hasilnya akan menyumbang kembali kepada pendapatan negara tidak diendah dan dikatakan buruk dan korup. Maka orang membeli kereta luar dan kekayaan kita semakin mengalir ke luar.

Dan realiti yang paling menyakitkan yang diketahui oleh semua orang adalah minyak akan habis suatu hari nanti. Tanyalah semua orang, semuanya akan tahu. Biarpun orang kampung di pedalaman.

Dan semua juga tahu realiti kapitalisme, bahawa harga barang dipengaruhi oleh 'supply and demand'.

Minyak semakin sikit, dan harganya akan semakin tinggi.

Semua orang tahu realiti ini.

Dan suatu hari nanti minyak akan menjadi semakin mahal.

Adakah kita akan menggunakan semua hasil bumi, cukai dan perdagangan kita untuk membayar subsidi minyak yang akhirnya akan dibakar di dalam enjin kereta dan berubah menjadi asap hitam?

Semua tahu realiti ini.

Namun semua masih marah ketika harga minyak naik.

Saya tidak setuju dengan korupsi dan penyalahgunaan kuasa dalam politik negara kita.

Tapi realiti adalah realiti.

Harga minyak akan tetap naik suatu hari nanti.

Adakah kita akan masih mahu melayan ego dan kebanggaan diri kita dan menepis realiti ini?

'Pride won't put food on your table'


Tiada ulasan:

Catat Ulasan