Selasa, 21 Disember 2010

..fitrah..

..dan saya mengenali penulisan Sigmund Freud bermula di Kolej Mara Banting dari pelajaran Theory Of Knowledge. Subjek ini mengajar cara berfikir secara kritis, logik dan asas dan mengenali proses pengetahuan atau ilmu ini diperolehi. Theory of Knowledge adalah salah satu cabang dari ilmu falsafah. Salah satu cara mengetahui bagaimana ilmu dan pengetahun diperolehi sudah tentulah dengan mengkaji minda penerima ilmu, yakni minda manusia.

Sigmund Freud adalah seorang tokoh besar dalah psikologi dan banyak menulis tentang subjek psikologi dan juga falsafah. Mungkin kerana psikologi merupakan sesuatu yang berkaitan dengan minda manusia, dan falsafah juga terdapat di dalam pemikiran manusia, maka Freud juga menulis tentang falsafah pemikiran manusia.

Semasa di Kolej Mara Banting, hanya sedikit yang saya peroleh tentang penulisan Freud. Baru-baru ini saya telah berpeluang membaca dengan sedikit lebih mendalam tentang penulisan beliau. Tentang bagaimana beliau membuat telahan tentang cara manusia berfikir dan hidup di dunia.

Namun terdapat satu topik yang menarik perhatian saya tentang penulisan Freud. Dari hasil kajiannya, beliau menerangkan perilaku manusia dengan membahagikan minda manusia kepada 3 komponen- Id, Ego dan Super-Ego. Pembahagian ini digunakan beliau bagi menerangkan ekspresi dan perilaku manusia di dunia ini dan kenapa mereka melakukannya.

Komponen yang pertama adalah Id. Id dalam minda seorang manusia adalah satu keperluan yang tanpa kita sedari mengawal kita. Id berfungsi mendorong kita, memaksa kita mahupun mengarah kita melakukan sesuatu untuk kita meneruskan kelangsungan kehidupan.

Id adalah pemikiran kita yang menjurus kepada mencari keseronokan dan mengelak kesusahan.

Jika sebuah kereta perlukan minyak untuk bergerak, maka minyak itu adalah salah satu keperluan yang dikira sebagai Id kepada kereta itu. Id di dalam manusia adalah sebuah dorongan untuk kita makan, tidur, menjaga diri kita, seks, keselamatan, mencari harta untuk kita dan segala-galanya yang membolehkan kita untuk terus hidup. Id ini juga tidak jauh dari keperluan sesebuah spesis untuk meneruskan kemandirian spesis itu dalam teori evolusi. Id ini mengawal kit tanpa kita sedari. Ianya memaksa kita mematuhinya. Sebagaimana kita merasa risau jika kocek semakin kosong di hujung bulan, kita sebenarnya gundah kerana tanpa kita sedari kita memerlukan makanan dan ianya mungkin sesak di hujung bulan. Sebagaimana kita cuba pulang awal setiap hari supaya tak perlu pulang lewat malam, ianya sebenarnya adalah komponen Id kita yang mengawal diri kita kerana keselamatan kita untuk hidup diutamakan.

Dan Id ini jugalah komponen binatang di dalam seorang manusia.

Keperluan kepada makanan sebenarnya mendorong kita untuk membuat apa sahaja untuk mendapatkan makanan, termasuklah mencuri, memukul atau segalanya. Keperluan untuk seks juga membuatkan kita sebenarnya seorang yang sanggup melakukan apa sahaja, termasuk merogol untuknya. Dan yang paling jijik, keperluan untuk hidup membuatkan kita sebenarnya memandang orang lain sebagai ancaman kepada diri kita. Rasa cemburu, benci, dan sebagainya terhadap seseorang yang lebih berjaya dari kita adalah sebenarnya komponen Id dalam diri kita. Kerana seseorang yang lebih berjaya dari kita akan lebih berpeluang untuk mendapat kerja lebih baik dari kita, maka lebih berkuasa mendapatkan pasangan dari kita, dan seterusnya mendapat lebih zuriat dari kita, dan seterusnya keturunan atau 'spesisnya' lebih banyak dan melebihi dan seterusnya lebih berpeluang 'menghapuskan' spesis kita. Maka komponen Id yang berfungsi 'meneruskan kehidupan' inilah yang mendorong kita melakukan sesuatu yang kejam, yakni membunuh.

Id, mendorong kita untuk menghapuskan orang lain stiap masa.

Namun mengapa kita tidak membunuh sesiapa?

Mahupun memukul atau menampar sesiapa yang kita tidak sukai?

Ianya adalah komponen ketiga minda kita, Super-Ego.

Super-Ego adalah pemikiran tanpa sedar kita yang menjurus kepada pemikiran ideal dan teoritikal, serta pemikiran yang penuh dengan ideologi serta bersikap moral. Super-Ego adalah komponen pemikiran kita yang membuatkan kita seorang yang idealistik dan berpegang kepada prinsip. Jika anda suka, anda juga boleh mengatakan Super-Ego adalah lawan kepada pemikiran Id. Jika semasamembuat perancangan percutian ke negara Eropah, komponen Id anda akan tanpa sedar membuatkan anda terfikir tentang bagaimana mencari makanan, komponen Super-Ego akan membalasnya dengan membuatkan anda terfikir, "Ada tak kedai makanan Halal kat sini?". Ianya adalah pemikiran yang membuatkan minda anda dipenuhi dengan perkataan 'sepatutnya'. Seakan-akan semua yang di dunia ini sebenarnya tidak kena pada tempatnya. "Mereka sepatutnya membuat begini dan bukan begitu", "US sepatutnya menghentikan peperangan", "Kalau orang tak nak ajak aku lepak dengan emreka, aku pun tak hingin", "Aku hendakkan seseorang begini, begitu untuk calon pasangan seumur hidupku dan bukannya begini dan begitu". Super-Ego adalah juga komponen ideologi anda.

Dan, Super-Ego juga adalah komponen moral kita. Kenapa kita tidak merogol atau melakukan seks bebas jika kita memerlukan seks? Ianya adalah kerana secara moralnya ianya salah. Kenapa kita tidak mencuri ketika kita memerlukan wang? Kerana ianya salah. Kenapa kita tidak mencuri makanan dari kedai makan ketika kita lapar? Kerana ianya adalah salah. Siapa sebenarnya mengatakan ini semua adalah salah? Ianya adalah seperti analogi kentut, siapa sebenarnya mengatakan kentut itu salah?

Jika kita mengatakan bahawa mencuri, merompak, memukul itu salah, apakah alasannya? Apakah kerana kita merasa sedih jika kita menjadi mangsa curi, rompak dan pukul itu, maka kita juga mengatakan perbuatan itu salah. Adakah kerana takut menjadi mangsa, membuatkan kita mengkategorikan perbuatan yang memberikan kemungkinan kita menjadi mangsa itu sebagai salah, lalu menghalang diri kita melakukan perkara yang sama? ADakah dengan empati ini memberi jawapan dalam menentukan apa yang benar dan salah dalam minda kita? Komponen Super-Ego ini menentukan apa yang kita rasakan salah tanpa kita sedari.

Dan komponen Super-Ego inilah yang menghalang kita dari memukul, menyakiti dan membunuh orang lain semata-mata kerana kita tidak suka. Ianya membuatkan kita berfikir secara moral bahawa semua perkara ini adalah salah. Jika anda berbadan sasa, dan ada seseorang yang berbadan lebih kecil mengutuk-ngutuk anda, apakah yang menghalang anda dari memukulnya? Komponen Super-Ego inilah yang membuatkan anda secara moralnya mengatakan meskipun kita mampu melakukannya, ianya adalah tidak betul.

Komponen Super-Ego ini menghalang kita melakukan sesuatu yang bermanfaat kepada kita, yang kita mampu dengan menentukan ianya adalah salah atau benar.

Komponen pertama dan ketiga, Id dan Super-Ego saling berlawanan setiap masa. Berperang di dalam minda kita tanpa kita sedari. Di dalam pemikiran, dan di dalam kehidupan dan setiap keputusan kita. Setiap masa, setiap ketika, tanpa kita sedari.

Komponen kedua adalah Ego. Ianya mudah.

Ego adalah rasional dan realistik. Ego adalah keseimbangan antara Id dan Super-Ego, equilibria antara binatang dan bintang, titik tengah antara kemahuan dan keperluan. Ego mempengaruhi kita dengan mencari jawapan realistik kepada tuntutan Id dan Super-Ego. Jika Id berkata kita perlukan makanan dan Super-Ego menafsirkan makanan itu sebagai nasi berlauk daging dan sayur, Ego secara realistiknya berkata memadai dengan hanya sandwich ketika posting di hospital setiap hari. Jika Id berkata kita perlukan kereta dan Super-Ego menafsirkan kereta sebagai berbentuk sedan dan berjenama luar negara, Ego mencelah memadai dengan kereta mini buatan tempatan kerana kita tidak cukup wang. Jika kita terasa mahu membunuh orang mengikut Id dan Super-Ego berkata salha membunuh, Ego berkata memadai dengan hanya menontotn cerita wayang yang punya adega bunuh-membunuh.

Ego adalah penentu diri kita. Di mana kita sebenarnya di dalam perbuatan kita.

Bagaimana kita melakukan sesuatu bergantung kepada nilai ego kita. Jika seseorang menyakiti kita dengan mengutuk kita, adakah kita akan mengutuknya semula, membuat tidak tahu, atau menasihatinya? Jika kita sedang berjalan dan tibda-tiba seseorang datang menumbuk kita, apakah perilaku automatik kita? Mengikut Id kita dan menumbuknya semula? Menyuruhnya berhenti? Adakah kita menumbuknya kerana serta merta berpendapat dia adalah seorang yang jahat? Atau kita serta merta berfikiran dia tersalah orang, yakni bersangka baik dan menuruk moral Super-Ego? Ataupun pernahkah terlintas di fikiran kita saat ketika ditumbuk itu juga bahawa dia sebenarnya gila?

Di antara Id di sebelah kiri pemikiran manusia dan Super-Ego di sebelah kanan pemikiran, adakah anda dapat menentukan, berdasarkan keputusan yang pernah anda lakukan selama ini, Ego anda berat di sebelah mana? Adakah Ego anda menjurus kepada Id? Atau Ego anda menjurus kepada Super-Ego?

Mengikut Freud, kita dilahirkan dengan hanya satu pemikiran, yakni Id. Dorongan kita untuk mencari makanan yang lantas membuatkan kita menyusu dan menangis pabila lapar, menangis pabila orang lain selain ibu kita mendorong kita kerana 'berasa' tidak selamat, gembira pabila terdapat orang memberikan gula-gula kepada kita dan sebagainya. Namun dengan pembesaran kita dan akibat asuhan sosial, kita akhirnya membentuk moral dan ideologi yakni Super-Ego di dalam minda kita. Dan semakin dewasa, Super-Ego ini semakin membesar.

Walaupun Sigmund Freud adalah penulis tersohor dalam bidang falsafah dan psikologi dan teorinya banyak diterima pakai sehingga sekarang dan menjadi rujukan agung dan juga dinobatkan sebagai ahi psikatri terkemuka, saya sebenarnya kurang dapat menerima konsep Id, Ego dan Super-Ego ini.

Ini adalah kerana saya percaya dengan 'fitrah'.

Fitrah, bahawasanya semua manusia itu inginkan kebaikan jauh di sudut hatinya, secara natural.

Yakni kita bukan dilahirkan secara Id, namun kita dilahirkan sebagai Super-Ego.

Kita dilahirkan dengan moral.

Dan itu membuatkan kita dilahirkan dengan fitrah sebagai seorang manusia.


1 ulasan:

  1. tepat! ini yang aku persoalkan masa dalam kelas psikologi aku dulu. dan aku rasa aku tak dapat A paper psikologi ni sebab jawapan aku mempersoal id,ego, super-ego ni lah kut. ha ha

    BalasPadam