Ahad, 7 Mac 2010

..cerita malam di Syed Putra..

Satu malam kira-kira setahun yang lepas.

..dan ketika malam begini di bilikku bagaikan tiupan bayu tiba-tiba ingatanku berputar kepada masa kira-kira 4 tahun dahulu. Mungkin kerana exam hanya tinggal kira-kira 4 hari lagi dan aku hanya baru habis membaca (bukan mengkhatam) 1/10 dari lecture notes ku, memori silamku pada waktu malam di sekolah menengahku, Sekolah Menengah Sains Tuanku Syed Putra mula timbul satu persatu di kotak ingatanku.

Waktu prep secara rasminya bermula pada kira-kira pukul 8 malam, namun itu hanyalah secara teori dan secara praktikalnya prep bagiku bermula pada pukul 9.30 malam, kira-kira 1.30jam masa untukku dan sahabatku, Fitri atau Pit dan kadang-kadang Uj untuk melepak-lepak di asrama. Masa yang begitu lama aku kira yg kami ambil untuk mandi dan bersiap-siap untuk seorang lelaki bersolek.

Bergerak ke prep pada pukul 9.30, tiba pada pukul 10 (30minit berjalan sbg seorang Melayu), melepak-lepak mendengar walkman keramat pemberian ibuku sambil me'second' kerja rumah orang laen (kerja-kerja yang selalu menjadi mangsa adalah Thariq atau Acip dan budak perempuan tetapi bukan Wani R dan Izwan kerana mereka berdua dan aku adalah trio tulisan artistik sekolah yang mana tulisan sukar dibaca) , pada pukul 10.25 mengutip homework dr orang laen dan balik ke asrama pada 10.30. Itulah waktu prepku, sangat berkesan untuk seorang pelajar SBP yang diwarwarkan sebagai pelajar yang mampu menyusun masa sendiri dengan sangat efektif!!.

Tiba di Dewan Makan atau nama popularnya dining selepas prep, minum air milo 'ceroi' yg sgt panas bersama biskut berinti krim (bercap hup seng mungkin?), masa dihabiskan lg dengan menonton tv. Sampai di asrama pukul 11mlm, dan melepak di bilik B218 (tak ingat) pada waktu form 4 atau B223 pada waktu form 5.

Masa digunakan sepenuhnya untuk bersembang dengan dormmate, dengan topik utamanya selalunya adalah mengutuk Redza atau Rais atau sesiapa pun yang mampu dibahankan (termasuklah diriku), masa emas itu kemudian disambung lagi dengan bermain 'royal', permainan favourite budak-budak MU yang kadnya mungkin salah satu setnya disumbang aku (mungkin MAS hasil dari penerbangan ke Labuan atau Sabah). Redza salah seorang pencabar yang hebat, namun sering direndahkan, disamping Banat yang menjadi pencop utama, Pa'an putih, Bad, dan Mat Rod (rakanku yang katilnya dibawahku) yang sentiasa inginkan permainan 'palit' dan ramai lagi. Pit datang turut serta lambat sedikit mungkin, kerana dia menugaskan adik-adik kami (form 1 atau 2) untuk mengambil air atau apa-apa tugas lain (euphemism untuk meraging). Aku kemudian ke bilik pengawas untuk menyerika baju untuk dipakai keesokan harinya, selalunya di bilik Anam dan Amirul (yang secara tidak rasminya ditugaskan pit untuk memanggil junior untuk kebilikku apabila diroger), atau di bilik prefect UT.

Masa light off adalah 11.30, namun pada masa inilah hidupku sebenarnya baru bermula. Lampu dipadamkan, aku ke toilet, bersiap, dan pada pukul 11.45 mula menggalas walkman sonyku dan buku homework serta salah satu dari 3 buku rujukanku (fokus bio, sukses kimia atau sukses fizik) seraya turun ke study room. Pot feveret: study room di bilik tv kerana kurang orang di sana.

Earphone dipalam ketelinga, walkman di'on', siaran 92.8 dicari sejelas mungkin, satu-satunya siaran radio yang ku dengar, Hitz.fm, mungkin kerana aku berminat dengan lagu 'orang putih', atau mungkin juga kerana berminat dengan vocabulary DJnya atau juga vocabulary serta susunan ayat lagu-lagunya, mungkin untuk meningkatkan penguasaan englishku kerana aku seorang yang sucks dalam subjek bahasa. Buku dibuka, homework orang lain di atas, bukuku dibawah, dan kerja membaca dan mengedit atau bahasa modennya memplagiarism kerja orang lain (bahasa mudahnya meniru) bermula di situ, dan dek kerana kuatnya lagu yang ku pasang, diriku terpisah dengan dunia luar, disebalik kesejekuan malam itu yang sunyi, dunia dirasakan hanya aku seorang sahaja yang hidup untuk aku membuat kerjaku.

Pit datang meng'join' agak lewat sedikit kerana dia selalunya meluangkan masanya dengana sahabat karibnya bernama public phone dahulu sebagai rutin hariannya. Huzai selalunya datang lebih awal dariku dan dia cuba menyiapkan kerja secepat mungkin kerana mahu masuk tidur atau malas berbicara dengan warden yang datang menghambat orang masuk tidur. Pit datang dengan seluar three quaternya serta baju mizunonya bersama walkman pusaka (yang teknologinya lebih hebat dari walkmanku walaupun walkmanku lebih baru), datang membelek buku atau menyalin kerja orang seperti aku.

Waktu itu cuacanya sangat sedap, boleh membuka pintu dan merasakan kedinginan malam yang sangat sedap bila dtambah tiupan anginnya dengan kipas usang bilik tv yang putarannya yang aku rasa axis untuk centripetal force terhadap bilah-bilahnya sukar dicari, ditambah pula dengan bunyi-bunyian lagu pilihan Rudy atau JJ atau Phat Phabes (DJ2 hitz.fm) yang aku agak kena dengan moodku. Setiap helaian buku yang diselak serta setiap bentuk huruf serta setiap bait-bait ayat yang dibaca dari homework rakanku begitu halus rasanya masuk kedalam akalku, diproses sedalam mungkin (terima kasih kerana ketengan yang dirasai), ditimbang betul salahnya jawapan rakan-rakanku sebelum diformulakan semula menjadi ayatku sendiri dan kemudian decatit sebagai jawapanku. Ahh agak mudah rasanya membuat homework begitu, lebih selamat, siapa kata ‘lebih awal lebih baik’?, bagi aku ‘biar lambat asalkan selamat!!’

Setelah selesai membuat homework, buku rujukanku pula dibuka. Mungkin jam sudahpun pukul 1 pagi. Mardis (ataupun nama manjanya ‘sidram’ ) atau Fakhrul atau pengetuaku ‘Bang Mi’ atau Yandek ataupun Pak Tapak sudah pulang rasanya pada waktu ini. Warden-warden ini selalunya datang meronda bagi memaksikan perintah ‘curfew’ dipatuhi semua pelajar dan bilik study dikosongkan atas arahan Bang Mi. Aku selalunya naik sekejap ke atas bilik jika diperintahkan tidur namun turun semula pabila mereka semua pulang. Namun kadang-kadang Sidram, Fakhrul atau Yandek berlembut hati untuk membiarkan budak-budak form 5 study smpi larut malam, satu-satunya masa yg aku rasa mereka menjadi manusia.

Dan waktuku dihabiskan dengan membaca buku rujukan itu. Bukan rajin, bukan suka study, bukan kerana nak pandai, tetapi sebabnya adalah sama sahaja dengan kebanyakan orang; sebagai ubat tidur!!. Aku mula menghidap penyakit tidak dapat tidur malam bermula dari form 3 dan semakin kronik pabila menjelang form 5. Mata sukar dilelapkan, dan jika dipejamkan pun hanya akan berakhir dengan berguling di atas katil selama 3 jam sebelum dapat tidur. Jadi dari aku menghabiskan masa bergolek atas katil smbil berangan, lebih baik aku membaca buku. Dan pada waktu-waktu malam begitu, ketika semua orang telah melintas gerbang alam mimpi, aku menyelak-nyelak helaian buku Fokus Biologi, atau Suksess Kimia atau Suksess Fizik berseoarangan ditemani kipas warisan serta walkman kesayangan diatas meja sebesar meja makan, hanya untukku, hanya untuk diriku, hanya untuk diriku seorang.

Tenang membaca buku, setiap perenggan dibaca dengan penuh khusyuk dan mahsyuk, setiap ayat malah setiap perkataan mahupun huruf masuk satu persatu-persatu didalam kepalaku, dan aku kira sejak dari form 4 penyakit sukar tidur malam ini aku hidapi, buku-buku rujukan itu rasanya sudah hampir 10kali aku khatam!!!! (rahmat disebalik kesengsaraan) Dan disebabkan keterbanyakan kali aku khatam itulah setiap pelajaran dikelasku aku dapat ikuti dengan mudah, dan disebabkan aku tidak tidur malam dan selalu mengantuk dan tidur didalam kelas pada siangnya, kawan-kawanku menggelarkan aku pandai walaupun aku kuat tidur semasa cikgu mengajar, padahal kebenaran sebenarnya adalah sangat menyakitkan.

Kira-kira dalam pukul 3.30 pagi, aku mula memanjat tangga ke tingkat tiga dan masuk ke bilikku. Pit stop toilet menjadi tempat terakhirku sebelum kakiku dijejakkan ke bilik dan badanku dilabuhkan ke atas katil. Katilku di hujung bilik yang bersebelahan tingkap, di atas katil Mat Rod, yang menghadap ke luar.

Tempat ditepi tingkap rasanya dekat dengan hatiku, kerana sejak dari form 1 lagi aku sentiasa mengambil tempat disebelah tingkap jika diberi pilihan memilih tempat (atau lebih tepat datang awal untuk menge’cup meja’). Rasa tenang hati dapat melihat ke luar ketika menyusun fikiran untuk menerima ilmu yang disampaikan oleh guru didepan jika terdapat kerungsingan, dan terasa lebih luas pemikiran dapat melihat ke luar, terasa lebih banyak ruang di dalam otak untuk diisi, seluas ruang kosong di luar tingkap.

Dan seketika aku melabuhkan badanku ke atas katil dan kepalaku sebagai sauh dipautkan ke bantal, dan semasa telingaku masih lagi dipaut earphone, seraya tanganku menarik selimut berwarna merah jambu ku menaungi badanku, dan kakiku menjulur masuk kedalam selimut ‘kalis api’ bercap sekolah, dan semasa itulah mataku merenung jauh ke luar tingkap. Tanganku mencari punat ‘power’ di walkmanku, butangnya dipicit ke arah off, earphone dibalut ke walkman dan diletakkan disebelah bantal.

Dan seketika waktu itu masa mula berhenti, dan iris mataku membuka seluas-luasnya ke arah sawah padi yang terbentang luas dihujung sana, dan dari celah awan serta kejauhan itu Gunung Jerai cuba mengintai malu dibalik kepekatan malam, dan ketika bulan purnama bermurah hati untuk menyinari pemandangan indah saujana mata memandang itu dengan cahaya malapnya berwarna putih kebiru-biruan, dan bayu dingin malam yang tenang pun mula bertiup-tiup membawa semacam akan ombak ke atas sawah-sawah padi itu, dan seketika itu ku rasakan ombak-ombak alunan sawah padi itu begitu hidup seperti lautan besar. Dan ketenangan hatiku dicapai, dan secara tidak sedar, kelopak mataku mula menjadi seberat langit., dan semakin berat, dan berat, tenang ku rasakan, dan tenang, aman..


Diterbit semula dari nota asal di Facebook saya yang ditulis pada 8 January 2009

1 ulasan:

  1. damn....tolongla kata hg nampak 'batman' kat sawah mlm tu

    BalasPadam