Sabtu, 7 Mei 2016

..kitaran hujan..

..dan juga hujan turun kerap lewat ini.
Saya kira musim el nino telah tamat, kitaran arus laut dan angin global telah kembali seperti biasa.
Pabila kerap hujan, ratu-ratu semut, dan anai-anai yang bersarang mula menelurkan semut-semut dan anai-anai yang ditakdirkan menjadi raja dan ratu baru. Seolah-olah ia sudah dapat berfikir, pabila bumi basah, ia menjadi lembut, dan mudah diangkut menjadi sarang baru.
Lalu koloni baru dapat dibina dan genetik mereka akan berkembang
Lalu pabila tertetasnya semut-semut dan anai-anai baru ini, mereka ini yang punyai kepak untuk memudahkan dan memungkinkan mereka untuk mengembara jauh bagi membina koloni baru terbang sebagai kelkatu-kelkatu untuk membina koloni baru.
Saya memandang arus semut-semut hitam itu. Mereka sedang berkumpulan keluar dari bilik saya. Dalam sepuluh ekor semut sedang mengangkut sesuatu di belakang mereka.
Mereka sedang mengangkut bangkai kelkatu tak berkepak yang kematian. Saya rasa saat hampirnya ia kepada kematiannya ia menggugurkan kepaknya dan mencari teman untuk mengawan, kerena ia mungkin bakal raja, pun juga mungkin bakal ratu. Namun saya kira harapannya berakhir dengan kehambaran kerana bilik saya ini hanyalah dinding batu tak bertanah dan tak berkayu, jika pun ia sempat mengawan tak mungkin ia mampu membina istananya di sini.
Bangkai bangsawan itu diangkut semut hamba pencari makanan untuk di bawa pulang ke sarang mereka, yang mana ia akan menjadi makanan kepada anak semut, ratu ataupun baja kepada kulat makanan semut itu.
Sekarang telah hujan kembali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan