Selasa, 30 November 2010

..tenaga manusia..

..dan karbon-karbon yang terikat dalam bentuk glukosa itu, bersama juga dalam bentuk lipid atau protein, atau apa jua bentuk, akan dimuatkan ke dalam molekul enzim. Molekul enzim yang khusus untuk bentuk tiga dimensi setiap bahan itu sendiri, seperti model mangga dan kekunci di mana setiap mangga hanya mampu dibuka oleh sebatang anak kunci.

Pabila karbon-karbon yang terikat itu masuk ke dalam enzim di merata-rata tempat diseluruh badan, asid amino dalam enzim itu akan mula bertindak balas secara fizikal dan kimia dan mula mengubah bentuk.

Akhirnya setelah melalui berbagai-bagai tindak balas di dalam berbagai-bagai siri enzim, ikatan antara karbon itu pecah, dan ianya menghasilkan haba, mahupun letupan kecil fizikal, atau juga perpindahan electron semasa ikatan itu pecah yang menghasilkan molekul lain. Dan seterusnya molekul ini ditindak balas pula oleh enzim lain dengan pemindahan electrom dari molekul reactif, dan akhirnya berakhir sebagai molekul-molekul ATP yang menjadi bahan bakar asas kepada setiap tindak balas yang memerlukan tenaga dalam badan kita.

Tenaga, dari ikatan karbon yang berasal dari makanan itu, dipindahkan dalam bentuk bahan kimia bermula dari mulut, ke usus, diserap dan diasimilasi di hati kemudian dipindahkan dan disimpan ke setiap bahagian badan kita. Dan akhirnya dengan bahan itu, setiap inci kubit hatta setiap sel kita menghasilkan tindak balas menghasilkan ATP itu.

Maka setiap sel dalam badan kita menghasilkan ATP, dan juga menghasilkan haba sebagai bahan buangan.

Badan kita adalah seperti reaktor tenaga dengan tenaga dibebaskan dari setiap inci kubik badan kita.

Tindak balas itu ibarat membakar kayu yang punya ikatan karbon, namun bakaran ini sangat terkawal, sangat jitu, dan sangat spesifik di skala nano. Bakaran ini terhasil dengan perpindahan electron dari atom-atom ke atom-atom lain dalam keadaan larut dalam air, tak seperti bakaran kayu yang padam di dalam air. Satu molekul di bakar setiap masa, tidak seperti membakar kayu.

Reaktor manusia, ibaratnya.

Jika disebut tindak balas nuklear, umum mengetahui dahsyatnya natijah nuklear di Hiroshima dan Nagasaki. Dan tenaga nuklear itu sangat besar untuk setiap gram bahan bakar jisim yang ditukar kepada tenaga. Lebih besar dari pembebasan tenaga dari ikatan kimia dalam proses badan kita.

Dan umum juga mengetahui reaktor nuklear terbesar dan terdekat dengan kita tidak lain dan tidak bukan datang dari matahari kita sendiri.

Sebuah bintang yang senantiasa melakurkan hidrogennya sebagai bahan bakar dan menghasilkan helium, dan dengan sedikit jisim yang 'hilang' dalam tindak balas itu terbebas sebagai tenaga haba dan radiasi di permukaannya, yang bergerak berbillion kilometer sampai ke bumi, namun masih mampu membuatkan kita peluh dan juga masih mampu mencetus kebakaran hutan.

Namun, di dalam seinci kubik jisim matahari itu, tidak banyak sebenarnya tenaga dihasilkan. Hanya sekelumit sahaja yang bertindak balas.

Langsung tidak sama dengan badan manusia yang punya tindak balas kimia di setiap pelusuk badan kita.

Ini memeberikan satu lagi fakta yang jarang diketahui. Jika diambil semua jumlah kadar pengeluaran tenaga haba dan cahaya matahari dan di bahagikan dengan isipadunya, sebenarnya seinci padu matahari itu mengeluarkan hampir beribu kali lebih rendah tenaga dari seinci padu badan manusia.

Atau dengan kata lainnya, kita sebenarnya lebih panas dan mengeluarkan lebih banyak tenaga dari matahari.

Hanya kerana nisbah jumlah luas permukaan kepada isipadu badan kita yang besar, dan jisim kita yang kecil, dibandingkan dengan nisbah yang sama oleh matahari yang jauh lebih kecil, dan jisim matahari yang jauh berbillion lebih berat dari manusia, maka matahari lebih panas dan mengeluarkan lebih banyak tenaga dari kita.

65 000 sentimeter padu seorang manusia lebih panas daripada 65 000 sentimeter padu matahari.

Siang tadi salji masih turun (walaupun sekarang hanya kira-kira 8 jam siang), dan salji masih turun sekarang.

Meski ada mentari tadi, suhu hanya mampu menggagah -1 celcius.

Masih lagi di bawah paras beku.

Menarik sebenarnya pabila melihat bangsa manusia di sini telah hidup beribu tahun di sini. Telah beranak pinak dan meneruskan kelangsungan kehidupan mereka di sini. Masih mampu bertahan dan mampu pula menghasilkan kehidupan lain dari rahim mereka.

Saya berjalan pulang dari hospital pada pukul 6 malam tadi dengan suhu masih di bawah paras beku. Saya melihat orang di sekeliling. Orang, manusia yang diperbuat oleh 60% air secara jisimnya.

Jika dibiarkan segelas air di jalanan di sini, ianya akan beku dalam masa satu jam.

Namun manusia, yang 60% air itu tidak pula beku, malah masih hidup, dan mampu membiak pula.

Oleh sebab salji turun awal tahun ini, maka keadaan sejuk akan berterusan disepanjang 3 bulan ini, dan kira-kira 2 bulan suhu akan berada di bawah paras beku. Dan saya kira manusia di sini telah melalui suhu begini sejak beribu-ribu tahun dahulu.

Walau keadaan di sekeliling berada di bawah paras beku, kita tidak akan beku meski dibuat daripada air, kerana reaktor badan kita membakar sesuatu di dalam air itu.

Walau tanpa matahari untuk memanaskan sekeliling, kita akan terus panas.

Siapa perlukan matahari, jika badan kita lebih panas darinya?

Siapa mahu menjadi bintang, sedangkan kita lebih hebat dari sebutir bintang?

Untuk menjadi hebat, kita tidak perlu berlumba menjadi bintang , kita hanya perlu bersama-sama menjadi manusia.

1 ulasan: