Isnin, 23 Ogos 2010

..kereta kayu..

..dan kemudiannya saya membalut kotak milo itu dengan kertas warna berwarna ungu. Saya gamkannya erat pada kotak kertas itu. Kemudian cikgu arahkan supaya kami membiarkan kotak itu di atas meja untuk kering. Usai kelas hari itu, kotak milo yang pada awalnya saya bawa ke sekolah pagi itu sudah bertukar menjadi tempat meletak sampul surat pada tengah harinya. Cikgu pesan supaya kotak itu digunakan untuk meletakkan surat.

Saya bawa pulang hasil kelas pendidikan seni itu.

Bawa pulang dengan hati tertanya-tanya, mahu buat apa kotak ini?

Saya bukannya seorang yang punya kawan lain di negara itu untuk berutus surat. Kami juga tidak mengutus surat kepada saudara-saudara seperti dalam drama-drama Melayu di RTM pada tahun 90-an. Cukup hanya sekadar dengan telefon oleh Telekom.

Namun saya bawa pulang juga kotak untuk diisi sampul surat itu.

Setiba di rumah saya letakkannya di atas meja. Masih lagi memikir untuk buat apa dengan kotak itu.

Kemudian saya leka bermain hingga lupa hendak buat apa dengan kotak itu.

Pabila ayah saya pulang dari kerja, dia melihat kotak di atas meja makan itu dan bertanya,

"Benda apa ni"

"Kotak isi sampul surat, buat kat kelas PS tadi"

"Baguslah, boleh letak bil telefon, elektrik dan air"

Lalu ayah saya mengambil kotak itu dan melekatkannya di dinding.

Setiap hari dan bulan saya memandang dengan bangga pabila helaian demi helaian bil diletakkan di dalam kotak itu.

Rasa semacam satu kepuasan apabila hasil titik peluh sendiri digunakan dan dipuji. Biarpun ada kritikan selepas itu, saya yakin ianya supaya saya dapat membuat yang lebih baik. Dan saya berbangga, kerana orang lain menggunakan apa yang saya hasilkan bairpun tidak seberapa.

*****

Saya memerhatikan kereta Proton Saga itu. Ianya adalah Proton Saga baru.

Saya memandangnya dengan penuh kebanggan. Biarpun bukan kepunyaan saya, saya tahu siapa yang hasilkan kereta itu.

Penghasil kereta itu saya tahu adalah orang Malaysia sendiri. Biarpun enjinnya masih lagi berjenama bangsa penjajah, namun kebolehan menghasilkan kereta sendiri membuatkan saya bangga dan yakin.

Yakin bahawa genetik yang menghasilkan kereta itu adalah genetik yang sama yang mengalir di dalam darah saya.

Orang yang menghasilkan kereta itu adalah sebangsa dengan saya.

Melihat kereta itu, saya menjadi yakin bahawa jika ini adalah bukti bahawasanya genetik saya mampu menghasilkan sesuatu, maka saya yakin di masa hadapan saya juga mampu menghasilkan sesuatu.

Orang putih dan Jepun itu hanya gah pada nama. Kita juga mampu melakukan benda yang sama.

Namun disebabkan kualiti Proton yang terkenal dengan tahap kerendahannya, Proton disinonimkan dengan benda buruk dan tidak berkualiti. Maka kemudian orang memilih untuk membeli kereta asing. Ditambah pula dengan pengurusan Proton yang penuh korup, ianya semakin menjatuhkan nama Proton itu sendiri. 'Brand name'nya sudah tercalar teruk. Mungkin perlu 10 tahun untuk dicat baru. Itupun kalau pengurusannya lebih 10 tahun maju dari pengurusan syarikat kereta asing.

Saya tidak faham mengapa orang mengutuk Proton berlebih-lebih. Hanya tahu mengutuk semasa berlepak, dan bukan membantu membangunkan bersama-sama.

Mungkin, silapnya genetik bangsa saya adalah suka mengutuk hasil tangan sendiri. Tapi saya ragu-ragu jika orang yang mengutuk itu akan mengutuk hasil kerja tangan mereka sendiri. Mungkin kerana mereka tidak merasakan darah yang membuat Proton itu adalah darah mereka sendiri.

Mungkin mereka tidak tahu jika mereka terus membeli kereta Proton, ianya akan punya lebih duit untuk dilabur dalam kajian kualiti ataupun juga menghasilkan enjin sendiri.

Atau juga jika itu tidak berhasil, apa yang perlu adalah kita singkirkan semua pengurusan Proton 100% dan gantikan dengan 100% orang baru supaya kronisme dan korupsi itu tidak diwarisi. Seperti peristiwa Hiroshima dan Nagasaki di mana bom atom itu telah membunuh semua orang-orang tua kolot dan apa yang tinggal hanyalah orang muda yang berpemikiran baru dan tidak mewarisi pemikiran kolot.

Apa yang penting, saya masih lagi berbangga dengan Proton. Dan yakin, jika ada bahagian darah saya yang boleh menghasilkan kereta, darah saya juga akan menghasilkan sesuatu di masa hadapan.

Cuma saya berharap mentaliti orang Malaysia pada masa itu lebih bersifat membina bangsa sendiri.

Selamat Hari Kemerdekaan ke 53.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan