Selasa, 28 September 2010

..angin..

..dan saya memandang langit pagi itu.

Hampir kosong.

Jauh di kejauhan nampak kebiruan yang sangat menenangkan. Langit itu mengingatkan saya kepada hari terakhir saya di Malaysia tempoh hari. Sebelum kaki melangkah masuk ke penerbangan Air Asia menuju ke Terminal Penerbangan Tambang Rendah (baca:murah) dari Alor Setar itu, saya mendongakkan kepala melihat ke langit.

Ianya kosong, tidak berawan.

Aneh rasanya. Langit di Malaysia jarang kosong begitu. Seakan-akan memberi satu 'headstart' kepada saya tentang langit yang saya bakal hadapi dalam masa 24 jam lagi. Ataupun mungkinkah ianya satu simbolik bahawa sebenarnya saya pulang dengan hati kosong. Hati yang masih bersama dengan rumah, emak, keluarga, orang teristimewa, atau segala-galanya yang saya sinonimkan dengan 'rumah'?

Namun saya biasa sangat dengan langit di sini. Sekejap sahaja ianya cerah begitu. Hasil cerah saki baki musim panas mungkin. Kerana sekejap sahaja ianya akan bertukar. Dengan angin artik yang menderu laju petanda musim sejuk sedang bertawar dengan angin selatan musim panas. Taktala 20 minit kemudian, langit mulai muram semula.

'Typical British weather'.

Dan kanvas biru di bumbung itu dicorakkan semula dengan awan-awan kumulus bertahap rendah, terlalu rendah sehingga saya kerap kali merasakan pandangan saya terpana dan tersekat daripada memandang jauh kehadapan.

Saya lebih sukakan awan di Malaysia. Terutamanya di Kedah. Rata-rata awan kumolonimbus bertahap tinggi yang dari jauh di ufuk barat di atas Kuala Kedah sudah menampakkan kerakusannya bahawanya awan itulah yang paling besar dan gah sehingga menggunung tinggi seperti gunung di kayangan. Namun kemegahannya masih lagi berhati perut, dengan tingginya itu tidak menghalang saya menikmati keluasan langit ciptaan tuhan.

Langin yang luas.

Kosong.

Mungkin kerana ianya menandakan kebebasan bak burung. Mampu pergi ke atas, bawah, depan, belakang, kiri, kanan, melintang, menyendeng.

Bebas.

Mungkin langit yang kosong itu hanyalah perumpamaan kepada musim panas tempoh hari dan tahun-tahun sebelum ini yang tidak dipenuhi dengan kesibukan dan mampu lagi merasa bebas.

Angin telah bertiup. Awan datang menutup langit kosong.

Angin tahun ketiga sedang menusuk. Saya terpana kerana tahu akan menjadi sangat sibuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan