Rabu, 24 Ogos 2011

..faktor (2)..



Bahagian 2.

..dan terakhir, plasma.

Plasma adalah keadaan di mana apabila nukleus dan electron sudah tidak terikat dan bergerak bebas, tanpa elektron mengorbit nukleus. Di teras matahari itu adalah suatu kacau bilau.

Haba, tekanan, kacau, bilau.

Akhirnya nucleus-nukleus hidrogen yang sangat laju, sangat panas dan penuh dengan tenaga itu bertembung semasa sendiri. Ikatan antara nuklues dipecahkan, dan ikatan baru terhasil. Ikatan yang lama itu dibebaskan sebagai tenaga, yang juga merupakan jisim yang menjadi tenaga.

Tenaga itu, seperti yang anda ketahui, adalah apa yang menerangkan matahari dan bintang.

Dari sesuatu kekacauan maha dahsyat itu, datangnya nikmat cahaya.


*****

Setiap objek mengenakan tarikan graviti ke atas objek yang lain. Jika dua biji bola terapung di udara, mereka sebenarnya mengenakan tarikan graviti ke atas satu sama lain. Lama kelamaan mereka akan tertarik dan akhirnya melekat bersama.

Graviti ini, dipengaruhi oleh jisim badan itu. Sebiji bola seberat 10kg akan mengenakan lebih tarikan graviti ke atas bola seberat 1 kg. Bukannya bola 1kg itu tidak menarik, dua-dua menarik.

Semakin berat sesuatu objek itu, semakin tinggi tarikan gravitinya.

Bumi, mengenakan tarikan gravity ke atas kita, namun kita juga mengenakan tarikan gravity ke atas bumi. Namun disebabkan bumi yang lebih berat, berkali-kali lebih berat dari kita, kita tampak seperti jatuh ke bumi pabila kita terjun ke bawah, walaupun sebenarnya bumi juga naik sedikit (terlalu sedikit sehingga boleh diabaikan) ke atas akibat ditarik oleh kita.

Dua biji bola besi masing-masing seberat 1kg akan sama-sama menarik dengan daya tarikan yang sama dan bergerak ke arah masing-masing dengan kadar yang sama.

Manakala bola besi seberat 10kg dan 1kg masing-masing akan mengenakan tarikan gravity berkadar langsung dengan jisimnya. Bola 10kg akan lebih menarik bola 1kg, bola 1kg akan kurang menarik bola 10kg. Hasilnya, walaupun mereka bergerak mendekati sama-sama, namun bola 1kg akan bergerak lebih banyak mendekati bola 10kg, berbanding bola 10kg ke arah 1kg.

Sebiji bola besi seberat 1kg (ketumpatan 7.87 g/cm^3) dan sebiji bola osmium (ketumpatan 22.6 g/cm^3) seberat 3 kg mempunyai saiz yang sama. Ini kerana ketumpatan osmium adalah kira-kira 3 kali ganda ketumpatan besi, maka untuk satu isipadu besi dan osmium yang tetap, jisim osmium adalah 3 kali ganda lebih berat dari besi.

Namun untuk bola yang diperbuat dari bahan yang sama, ketumpatan yang sama mahu menjadi lebih berat, kita perlu meningkatkan saiznya.

Sekilo besi ada lebih kecil dari 10kg besi.

Sekilo kapas adalah lebih kecil berbanding 100kg kapas.

Hukum semudah inilah yang menjawab persoalan saya kira-kira 11 tahun yang lalu.

Kenapa Musytari tidak menjadi sebuah bintang walaupun ianya diperbuat dari hydrogen dan helium, bahan yang sama membentuk bintang?

Jawapannya mudah,

Kerana Musytari terlalu kecil.


*****


Skeptisma, ingin mengetahui, adalah sifat manusia. ianya sifat yang ada dalam setiap manusia tersemi di dalam genetiknya.

Mengapa semasa kecil kita selalu bertanya tentang itu tentang ini kepada ibu bapa kita? Kerana ianya adalah fitrah manusia itu untuk ingin mengetahui, mencari ilmu.

Fitrah manusia adalah ingin mengetahui, ingin mencari kebenaran. Semenjak dari kecil kita sering bertanya kepada ibu bapa atau sesiapa sahaja. Lihat sahaja anak-anak kecil, mereka sering bertanya tentang itu dan ini.

Namun akibat selalu dimarahi dan dikaitkan dengan perangai Yahudi yang kononnya suka bertanya itu, kita memendam fitrah kita dan menjadi bodoh. Kita menjadi malu bertanya kerana masyarakat menstigmakan ia dengan kebodohan.

Kita akhirnya memendam fitrah kita.

Fitrah sebagai seorang manusia.

Manusia.

Semua manusia itu adalah sama. Dilahirkan dengan fitrah yang bagus-bagus semuanya. Kurniaan tuhan yang maha esa pembeza kita dengan monyet dan binatang.

Kita semua adalah semuanya sama, kita dilahirkan dengan fitrah yang sama. Semasa kecil kita suka mempersoalkan. Semasa kecil kita ingin mengawal. Semaca kecil kita mempercayai.

Sifat manusia yang sama, kerana fitrahnya manusia adalah sama.

Namun apakah yang sebenarnya membezakan manusia dengan manusia yang lain sepertimana yang kita lihat sekarang?

Kenapa kita berbeza dengan rakan kita? Kenapa ibu bapa kita berbeza dengan ibu bapa orang lain? Kenapa ibu bapa rakan kita lebih kaya dari ibu bapa kita? Kenapa rakan kita lebih pandai dari kita?

Kenapa kita berbeza sedangkan pada hakikatnya kita adalah sama? Kita diperbuat dari bahan yang sama, dari darah, daging, atom-atom dan genetik spesis manusia yang sama?

Jadi jika Bill Gates menjadi jutawan, mengapa kita tidak boleh menjadi jutawan?

Pada asasnya kita juga adalah manusia yang sama.

Jika rakan kita mampu mendapat A dalam peperiksaan, mengapa kita juga tidak mampu mendapat gred yang sama?

Pada asasnya kita adalah manusia yang sama.

Kita adalah manusia, kita mempunyai dan diperbuat dari bahan-bahan yang sama.

Kita semua adalah sebatian karbon, hydrogen, oksigen, nitrogen, fosforus, kalsium, ferum, dan elemen-elemen lain.

Kita semua adalah sama.

Mengapa kita tidak boleh berjaya seperti orang lain?


*****

Saya memerhatikan bintang itu. Bintang itu bernama Betelgeuse. Lokasinya adalah di bahu kanan buruj Orion, atau Belantik.

Signifikasi bintang itu adalah ianya sekarang termasuk ke dalam kategori Superraksaksa Merah, atau 'Red Supergiant'.

Bintang itu memulakan hayatnya sebagai sebuah bebola gas yang lebih besar dari matahari.

Lebih besar, maka ianya lebih berat dari matahari. Oleh sebab ianya lebih berat, ianya mempunyai lebih gravity dan gravity yang bertindak di terasnya adalah lebih tinggi dari matahari. Ini menyebabkan lebih tekanan di terasnya, maka lebih banyak tindak balas nuklear.

Lebih tindak balas nuklear sehinggakan pabila hidrogennya habis dilakur, tekanannya yang masih tinggi cukup untuk melakurkan helium menjadi Oksigen, Neon, Carbon, dan pabila Helium dan lain-lain habis di terasnya, cukup lagi tekanannya untuk melakurkan elemen tadi menjadi elemen yang lebih berat dan seterusnya. Dan akhirnya pelakuran terhenti apabila yang tinggal di terasnya adalah besi, atau Ferum.

Sesuatu yang bintang 'ringan' seperti matahari kita hanya lakukan di peringkat akhir kehidupannya. Ini kerana pabila hydrogen di terasnya dilakur, tekanan yang ada adalah kurang berbanding tekanan di dalam bintang yang lebih besar, maka hanya sedikit sahaja helium yang mampu dilakurkan menjadi elemen yang lebih berat. Tekanan di teras matahari tidak setinggi tekanan di teras bintang lain.

Tidak seperti pelakuran hydrogen menjadi helium, pelakuran helium menjadi elemen lain dan seterusnya menjadi elemen yang lebih berat menghasilkan tenaga yang kurang berbanding pelakuran sebelumnya. Kurang tenaga, maka graviti lebih kuat menarik elemen-elemen ini. Pelakuran elemen-elemen ini akhirnya akan berhenti apabila produk terakhirnya adalah ferum, kerana pelakuran ferum menjadi elemen yang lebih berat memerlukan tenaga, dan tidak membebaskan tenaga seperti pelakuran sebelumnya.

Pabila semua bahan bakarnya habis, graviti menarik semua bahan-bahan diluar terasnya ke arah terasnya.

Prinsip ini sama seperti pemanasan air di dalam bikar. Air yang panas, yang mempunyai tenaga akan bergerak ke atas manakala air yang sejuk, yang kurang tenaga akan bergerak ke bawah. Air yang panas mempunyai tenaga dan melawan gravity, air sejuk tidak bertenaga dan mengikut gravity.

Inilah prinsip bintang. Dari awal hayatnya, hydrogen yang sejuk bergumpal kerana gravity masing-masing. Apabila gumpalan bebola gas ini cukup tekanan di terasnya, ianya melakur dan menghasilkan tenaga. Dan tenaga ini membuatkan bahan-bahan panas di teras matahari bergerak jauh dari terasnya melawan graviti.

Di teras bintang itu adalah kacau bilau.

Perlawanan antara tenaga dan gravity. Jika bintang itu cukup panas, ianya akan menghalang gravity daripada meruntuhkannya lagi.

Namun di akhir hayat bintang itu, pelakuran yang terjadi menghasilkan sedikit tenaga. Sedikit, sedikit, sedikit, dan akhirnya habis apabila bahan bakarnya habis.

Betelgeuse telah melakurkan hampir kesemua bahan bakarnya, yang tinggal hanyalah saki baki bahan bakaran yang menghasilkan sedikit tenaga. Bintang, seperti api berwarna merah menandakan ianya tidak panas.

Pabila bahan bakarnya habis nanti, kesemua bahan disekitar terasnya ditarik oleh graviti ke terasnya. Tarikan yang sangat-sangat kuat ini menyebabkan bahan-bahan itu memecut laju jatuh ke terasnya. Runtuhan bahan-bahan ini yang sangat laju dan kuat ke terasnya menghasilkan tindak balas terakhir, sebuah coup de grĂ¢ce. Oleh sebab halaju yang tinggi, tekanan yang tinggi ini akhirnya memungkin ferum dilakur menjadi bahan yang lebih berat. Tindak balas ini juga menukarkan hampir 2/3 daripada jisim bintang itu menjadi tenaga dalam bentuk photon elektromagnetik, atau bahasanya dipanggil cahaya, atau bahasa romantisnya dipanggil letupan supernova.

Supernova, istilah yang menggambarkan satu letupan cahaya di saat bintang mati.

Cahaya yang dihasilkan ini cukup untuk menerangi seluruh galaksi dan menggelamkan cahaya-cahaya bintang lain.

Hanya bintang yang terlampau besar menghasilkan supernova di akhir hayatnya. Bintang yang lebih besar dari matahari.

Saya memerhatikan Betelgeuse mana-mana tahu tiba-tiba ianya menjadi supernova kerana bila-bila masa sahaja ianya akan mati.

Letupan supernova inilah yang menghasilkan element yang lebih berat dari ferum semasa pelakuran akhirnya.

Betelgeuse, bintang yang asalnya lebih besar dari matahari.

Namun, bagaimana pula dengan bintang yang lebih lebih lebih besar dari matahari?

Prinsipnya sama dan..

..bersambung..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan