Jumaat, 25 Mac 2011

..orbit (versi ringan)..

..dan ketika memerhatikan itulah saya teringat semula.

Betul, ianya tempat yang berbeza.

Teringat kembali kisah saya memerhatikan takwim waktu sembahyang dan tertanya-tanya kenapa waktu solat berubah-ubah.

Bilik yang menghadap matahari jatuh memungkinkan saya memerhatika matahari terbenam setiap hari.

Secara perlahan-lahan hari demi hari saya melihatnya terbenam di tempat berbeza beransur-ansur beranjak-anjak.

Matahari sudah berubah tempat terbenamnya berbanding musim sejuk yang lalu.

Perubahan membawa erti masa.

Dan masa sekarang, masa cuaca panas.

Musim bunga telah tiba.

Saya punya bermacam-macam pemikiran di dalam kepala.

Jika otak saya berupaya menukarkan impuls saraf itu kepada kod binari, sudah pasti setiap hari satu entri saya pos ke blog.

Cuma keadaan dan kesibukan tidak memberi peluang.

Kita sememangnya tidak pernah di beri peluang langsung.

Kita sendiri yang sepatutnya mencari peluang kita sendiri.

Kita sendiri juga sepatutny amencipta peluang kita sendiri.

Atau juga kita boleh sentiasa bersedia dan menunggu peluang itu datang, meski ianya mengambil lebih masa berbanding mencipta peluang itu sendiri.

Kita perlu sentiasa bersedia.

Sudah hampir 6 bulan pokok-pokok di sini bersedia dengan ramuan kimianya dan menunggu photon cahaya matahari yang cukup untuk memulakan tindak balas dan mengeluarkan dedaunan.

Sudah hampir 1 tahun pula pohon-pohon liar renek menunggu dengan ramuan kimia mereka.

Pabila matahari memancar untuk 12 jam sehari, mereka yang telah bersedia mengorak langkah dan mencuri photon-photon itu untuk dijadikan bahan akhir ramuan fotosintesis.

Fotosintesis menukar tenaga dalam bentuk photon elektromagnetik kepada tenaga kimia yang disimpan dalam tumbuhan.

Tenaga dalam ikatan kimia ini digunakan pula untuk membuat molekul baru.

Juga putik bunga baru.

Musim bunga telah tiba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan