Isnin, 20 Julai 2009

..matahari lindungan bulan..

..dan pada Rabu ini bersamaan 22 July 2009 diramalkan akan berlaku gerhana matahari penuh. Namun bagi Malaysia, ianya hanyalah separa (atau sekelumit sahaja).

Bagi Malaysia, bulan akan berada di atas matahari bermula dari kira-kira pukul 8.00 pagi (waktu matahari naik adalah 7.00 pagi, jadi diharap matahari sudah cukup tinggi masa itu).


Ianya akan menutupi matahari semaksimanya pada kira-kira pukul 8.40 pagi. Luas kawasan litupan adalah ibarat jika anda menindih dua keping syiling 20sen dengan kawasan tindihan itu adalah kira-kira 2/5 dari jejari syiling itu, syiling yang bawah itu ibarat luas matahari yang kelihatan.


Ianya akan tamat pada kira-kira pukul 9.15 pagi.


Bagi yang ingin menyaksikannya, diharap anda tidak melihat matahari dengan mata kasar tanpa perlindungan, mahupun dengan memakai shade kerana ianya sangat bahaya.


Cara yang agak selamat adalah dengan mengisi air didalam besen, dan lihat pantulan matahari dalam air itu menggunakan plat negatif.


Namun terdapat pelbagai cara lagi yang anda boleh gunakan, hanya perlu rajin cari dalam internet ataupun buku-buku sains.

Ramalan bentuk matahari yang akan kelihatan pada gerhana yang akan datang (observatory: Kuala Lumpur) menggunakan perisian Cartes du Ciel (The Charts of Sky)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan