Khamis, 16 Jun 2011

..bendera..



..dan 'key chain', replika atau juga t-shirt. Namun, hobi saya jika pergi ke negara orang adalah mengumpul bendera negara itu. Saya tidak tahu mengapa, namun seolah-olah dengan mempunyai bendera sesebuah negara yang dipandang tinggi penduduk negara itu, dijulang tinggi di puncak tiang sambil kenaikannya dinyanyikan penuh semangat itu, saya sebenarnya memegang kebanggaan negara itu untuk dibawa pulang bersama. Setiap kali pulangdari negara lain buat kali terakhir kalinya, saya akan membawa pulang bendera negara itu.

Gambar adalah bendera negara yang telah saya kunjungi, kecuali India, Palestin dan Kesatuan Eropah. Bendera yang tiada adalah bendera Thailand (saya lawat semasa di tingkatan 4), Brunei Darussalam (transit satu hari 2009) dan United Arab Emirates (juga transit 2009).

Saya juga sebenarnya mempunyai barang lain yang saya suka untuk dibawa pulang sebagai cenderahati. Walaupun bunyi pelik, namun negara luar pertama yang saya kunjungi, Turki, Republik Czech dan Austria, cenderahati yang saya bawa pulang selain bendera adalah sedikit tanah dari negara itu.

Saya sebenarnya mendapat idea ini dari Filem Saving Private Ryan. Menarik juga jika kita membawapulang dari negara orang tanah mereka, seolah-olah mengumpulkan tanah dari seluruh pelusuk dunia. Namun akibat muatan yang berat, dan gusar jika tersangkut di sekuriti lapangan terbang, cenderahati tanah itu saya tidak teruskan. Tanah dari ketiga-tiga negara itu juga telah hilang dalam proses perpindahan.

Entah mengapa, semasa membuka balutan bendera-bendera itu semasa mengemas bilik tempoh hari, dan juga untuk menyimpan bendera Norway yang saya bawa pulang dari percutian baru-baru ini, hati saya menjadi sayu.

Sayu kerana saya sebenarnya tidak mempunyai bendera Malaysia, ataupun Kedah.

Atau juga sayu, kerana tidak tahu sama ada koleksi bendera itu akan bertambah nanti. Juga sayu kalau-kalau bendera United Kingdom akan menjadi bendera terakhir dalam koleksi itu.

Saya berdoa kepada tuhan semoga dipermudahkan urusan saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan