Selasa, 6 Julai 2010

..pohon tua..

..dan mungkin juga, beza antara tumbuhan dan haiwan itu sungguh banyak sekali meski kita tak pernah menyedari atau terfikir tentangnya.

Walau kedua-duanya benda hidup dan kedua-duanya adalah organisma multisel, namun seni reka antara kedua-duanya amat jauh sekali.

Tak dapat disangkalkan bahawasanya kedua-duanya diatur oleh blok-blok yang sama bernama sel, dan hanya dengan kehadiran kloropas di dalam sel tumbuhan itu sudah membawa sejuta perbezaan kepada binaan yang terhasil.

Tumbuhan itu ibaratnya bangunan-bangunan yang dibina. Ianya berdinding-dinding keras dari batu bata tebal, di bina untuk menerjah angkasa. Lohong kosong pengangkutan di dalam tumbuhan itu ibaratnya seperti ruang-ruang dalam bangunan dengan segala paip-paip air dan aircond itu sama juga dengan floem dan xoelem dalam tumbuhan.

Kenderaan pula, sama seperti bangunan binaan manusia, adalah sesuatu yang dibina untuk bergerak. Ianya sama seperti haiwan, dibina untuk bergerak ke sini ke sana. Dan segala yang bergerak itu mestilah ringan, mestilah kecil dan mestilah mampu membakar tenaga dengan lebih pantas dari segala yang statik.

Maka kita lihat haiwan itu jika dibandingkan dengan kayu-kayu di hutan bersaiz kecil. dan haiwan itu pula membakar tenaga lebih cepat dari tumbuhan untuk pergerakan. Jika dibandingkan dengan kayu balak yang beratnya bertan-tan itu, haiwan hanyalah sesuatu yang ringan.

Mungkin, ada juga sesekali haiwan seperti paus dan gajah yang besar saiznya. Namun nampakkah kita kepada kurangnya kelincahan mereka berbanding haiwan kecil? Kurangnya lincah mereka itu sehingga mungkin menjadi sama perlahannya dengan pokok-pokok balak yang besar itu.

Dan seperti juga sesuatu yang perlahan itu dan tidak bergerak itu, segala yang terkumpul bisa dikeluarkan dari dalamnya dengan lebih cepat. Seperti udara-udara tengik dalam sebuah bangunan itu dikeluarkan melalui sistem penyaman udara dengan jayanya sekali.

Namun bagi kereta, yang bergerak laju dan membakar lebih banyak petrol, maka ekzos yang besar dimestikan agar kesemua asap itu dapat dikeluarkan, atau asap-asap itu akan meracun kembali enjin kereta itu.

Namun hakikatnya bagi sesuatu yang bergerak seperti haiwan, segalanya tak dapat dibesarkan dengan sesuka hati seperti sebuah ekzos. Ataupun jika hendak dibesarkan memakan masa berjuta tahun dalam evolusi.

Dan sementara itu pula tumbuhan-tumbuhan di hutan perlahan-lahan mengosongkan racun-racun dan toksin yang dihasilkannya melalui daun-daun yang gugur, dan juga perlahan-lahan menghantarnya ke luar dari badannya. Maka secara perlahan-lahan tetapi lebih menyeluruh dan jitu itu, tumbuhan berjaya mengeluarkan segala toksin dari badan mereka.

Tetapi kurang berjaya bagi haiwan.

Maka toksin-toksin itu berkumpul dan meracuni haiwan perlahan-lahan.

Dan akhirnya, hanya seekor sahaja haiwan yang kita tahu hidup mencapai lebih dari 100 ke 200 tahun yakni kura-kura.

Manakala tumbuhan balak itu rata-rata sudah diketahui hidup beratus-ratus tahun hinggakan ada yang berumur ribuan tahun.

Dan tanda-tanda penuaan itu pada grafnya adalah pabila kita melihat tubuh-tubuh menjadi semakin kecil dan rendah.

Tinggi di passport (3 tahun dahulu) = 170cm
Tinggi setahun dahulu = 169cm
Tinggi sekarang = 168cm

Menyedari bahawa anda sedang menua membuatkan anda merasakan apa yang digilai remaja-remaja dan manusia sekarang sudah tidak menarik lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan