Rabu, 30 Mac 2011

..pusat perubatan kampung..


..dan selepas itu saya ditempatkan pula di Hospital Airedale untuk rotasi pembedahan. Saya akan melihat pembedahan untuk 5 minggu di hospital ini sehinggalah ke hari peperiksaan saya.

Sebenarnya tiada kawasan bernama Airedale di sini. Hospital ini terletak di antara dua kampung, kampung Eastburn dan kampung Sutton, dan bandar tedekat adalah pekan Keighley dan pekan Skipton yang masing-masing berada 1 batu di utara dan selatan hospital ini.

Apa yang menarik tentang hospital ini?

Pertama, adalah bilik yang saya dapat.



Flat ini bertaraf 3 bintang (tak tahu bagaimana dan siapa yang memberi bintang itu). Bilik ini adalah en suite, ataupun bermaksud punya tandas persendirian di dalam bilik. Satu flat punya 4 bilik, dan setiap flat punya dapur yang dilengkapi pemasak eletrik, peti sejuk, mesin masuh, 'dishwasher' dan ruang tamu.

Berada di kampung, maka pemandangannya adalah pemandangan kampung. Contohnya dari dalam bilik saya, saya dapat melihat bukit dari tingkap.



Dan juga di belakang hospital ini, terdapat ladang kambing. Sebenarnya utara hospital ini adalah ladang kambing biri-biri manakala selatannya adalah rumah-rumah orang kampung.






Khas untuk budak-budak bandar yang tidak pernah dengar kambing mengembek, atau tidak pernah dengar langsung perkataan 'mengembek', ini bunyi-bunyi kambing itu.



Tidak jauh saya katakan bahawa hospital ini sebenarnya seperti hospital Jitra. Bangunannya pendek-pendek dan panjang, dan dikelilingi ladang atau sawah padi.

Namun berbeza dengan hospital Jitra, hospital ini jauh lebih kampung kerana tiada langsung kedai makanan di sekeliling.

Saya sedang kelaparan 3 jam sebelum ini kerana makanan sudah habis, dan tinggal hanyalah roti, susu dan cereal yang sudah naik muak saya menelannya. Nasib baik terdapat penghantaran makanan oleh kedai-kedai di pekan Keighley (seperti kedai mamak). Itu pun 'delivery boy' berbangsa kipas itu tidak tahu pun bahawa wujud hospital di sini.

Namun sekarang saya sudah kenyang.

Ok ini entri yang langsung tidak berfaedah, seolah-olah menulis diari pula untuk orang baca.

Manusia sekarang sudah tidak kenal malu. Diari pun mahu orang lain baca. Belum lagi yang suka membuat ayat-ayat emosi dan mencarut di Facebook.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan